Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
Sylabus przedmiotu Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki, fizyki, informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci. |
C-2 | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji. | 2 |
T-P-2 | Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe. | 2 |
T-P-3 | Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych. | 2 |
T-P-4 | Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie. | 2 |
T-P-5 | Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe. | 4 |
T-W-3 | Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych. | 4 |
T-W-4 | Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie. | 4 |
T-W-5 | Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-P-2 | Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do egzaminu. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja na wykładzie. |
M-2 | Prezentacja Power Point. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria. |
S-2 | Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C04_W01 Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | T_2A_W01, T_2A_W02, T_2A_W04, T_2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C04_U01 Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | T_2A_U10, T_2A_U02, T_2A_U05, T_2A_U19 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C04_K01 Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | T_2A_K02, T_2A_K04, T_2A_K07, T_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C04_W01 Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C04_U01 Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | 2,0 | Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować. | |
3,5 | Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C04_K01 Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L. A., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego., WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
- Smalko Zbigniew, Podstawy eksploatacji technicznej pojazdów., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
- Legutko Stanisław, Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Oficyna Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Wyrzykowski J.W., Pleszakow E., Sieniawski J, Odkształcanie i pękanie metali, WNT, Warszawa, 1999
- Muc A, Optymalizacja struktur kompozytowych i procesów technologicznych ich wytwarzania, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2005