Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Biniek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.3
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.4
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
15
wykłady
T-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania2
T-W-2Organizacja i otoczenie organizacji. Równowaga organizacyjna2
T-W-3Zarządzanie organizacją. Funkcje zarządzania. Postawy, umiejętności i role menedżera4
T-W-4Podejmowanie decyzji.2
T-W-5Struktury organizacyjne i czynniki strukturotwórcze2
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.2
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: motywowanie i motywacja2
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.2
T-W-9Kontrola i ocena2
T-W-10Zarządzanie konfliktami2
T-W-11Zarządzanie zmianami.2
T-W-12System zarządzania informacjami w przedsiębiorstwie2
T-W-13Przywództwo w organizacji2
T-W-14Zarządzanie grupami i zespołami2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury5
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-3Udział w egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.5
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.32
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Metoda projektów
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
ZIIP_1A_W15, ZIIP_1A_W16C-8, C-7, C-4, C-6, C-5T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-A-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-6S-3, S-7, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U24, ZIIP_1A_U13C-2, C-3, C-6T-W-13, T-A-6, T-A-2, T-A-3M-3, M-1, M-6S-7, S-8

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_K01
Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
ZIIP_1A_K06C-2, C-3, C-6T-W-4, T-W-3, T-A-6M-1, M-6S-7, S-8

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_K01
Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  2. Koźmiński A., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, Praca zbiorowa
  3. Koźmiński A., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011, II
  4. Jemelniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltext, Warszawa, Skrypt ma kilka wydań

Literatura dodatkowa

  1. M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
  3. R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  4. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.3
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.4
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania2
T-W-2Organizacja i otoczenie organizacji. Równowaga organizacyjna2
T-W-3Zarządzanie organizacją. Funkcje zarządzania. Postawy, umiejętności i role menedżera4
T-W-4Podejmowanie decyzji.2
T-W-5Struktury organizacyjne i czynniki strukturotwórcze2
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.2
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: motywowanie i motywacja2
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.2
T-W-9Kontrola i ocena2
T-W-10Zarządzanie konfliktami2
T-W-11Zarządzanie zmianami.2
T-W-12System zarządzania informacjami w przedsiębiorstwie2
T-W-13Przywództwo w organizacji2
T-W-14Zarządzanie grupami i zespołami2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury5
A-A-4Studiowanie wskazanej literatury20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-3Udział w egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.5
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.32
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C06_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W15ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
Treści programoweT-W-5Struktury organizacyjne i czynniki strukturotwórcze
T-W-10Zarządzanie konfliktami
T-W-9Kontrola i ocena
T-W-3Zarządzanie organizacją. Funkcje zarządzania. Postawy, umiejętności i role menedżera
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C06_U01Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-W-13Przywództwo w organizacji
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C06_K01Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-W-4Podejmowanie decyzji.
T-W-3Zarządzanie organizacją. Funkcje zarządzania. Postawy, umiejętności i role menedżera
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania