Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Integracja europejska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja europejska
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekonomii
W-2Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego4
T-P-2Programy unijne w Polsce10
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej12
T-P-4Prezentacja i ocena projektu4
30
wykłady
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy2
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej2
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej4
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła4
T-W-5Polityki wspólnotowe4
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej4
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej6
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich2
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela30
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem1
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej9
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu5
45
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
ZIIP_1A_W16C-2T-W-6, T-W-3, T-W-2M-1, M-6, M-2S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W02
wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
ZIIP_1A_W16C-2T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16C-3T-W-6, T-W-7M-1, M-6, M-2S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
ZIIP_1A_W16C-4T-W-9, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-1M-1, M-5, M-6, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-4, C-3T-W-9, T-W-8, T-P-4, T-P-3, T-P-1M-1, M-6, M-3S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
ZIIP_1A_U13C-4, C-3T-W-9, T-P-2M-1, M-5, M-6, M-3S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20C-2, C-1, C-4, C-3T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-P-2M-1, M-6, M-3S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13C-4T-W-9, T-P-2M-1, M-6S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U05
organizuje pracę zespołów
ZIIP_1A_U09C-2, C-1, C-4, C-3T-P-4, T-P-3M-1, M-5, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01
odpowiedzialność za pracę własną i innych
ZIIP_1A_K03C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-P-4, T-P-3, T-P-1M-1, M-5, M-6, M-4, M-2, M-3S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K06C-2, C-1, C-4, C-3T-W-9, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-1M-1, M-5, M-4, M-2, M-3S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K07C-2, C-1, C-4, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-1M-1, M-5, M-6, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W02
wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
2,0Nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
2,0Nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
2,0Nie potrafi wyszukać właściych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
2,0Nie potrafi w stopniu podstawowym interpretować wymagań prawnych dla danego projektu euriopejskiego
3,0interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
2,0Nie wykorzystuje informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Właściwie stosuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_U05
organizuje pracę zespołów
2,0Nie wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,0Wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K01
odpowiedzialność za pracę własną i innych
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
2,0Nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach w ramach realizacji projektu
3,0Wykazuje się inicjatywą i samodzielnością w działaniach w ramach realizowanego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/16-2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
2,0Nie wykazuje cech zachowania świadczącego o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Wykazuje cechy zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  2. Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
  3. brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
  4. Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego4
T-P-2Programy unijne w Polsce10
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej12
T-P-4Prezentacja i ocena projektu4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy2
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej2
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej4
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła4
T-W-5Polityki wspólnotowe4
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej4
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej6
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich2
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela30
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem1
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej9
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_W01zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_W02wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-5Polityki wspólnotowe
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_W03wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_W04ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-6pokaz
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_U01sporządza aplikację dla projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_U02wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-6pokaz
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukać właściych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_U03interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w stopniu podstawowym interpretować wymagań prawnych dla danego projektu euriopejskiego
3,0interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_U04wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykorzystuje informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Właściwie stosuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_U05organizuje pracę zespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,0Wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_K01odpowiedzialność za pracę własną i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-6pokaz
M-4metoda sytuacyjna
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_K02wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-4metoda sytuacyjna
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach w ramach realizacji projektu
3,0Wykazuje się inicjatywą i samodzielnością w działaniach w ramach realizowanego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/16-2_K03dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-5Polityki wspólnotowe
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5metoda projektów
M-6pokaz
M-4metoda sytuacyjna
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje cech zachowania świadczącego o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Wykazuje cechy zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0