Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Sterowanie w systemach zintegrowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie w systemach zintegrowanych
Specjalność logistyka przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw systemów wytwarzania i komunikacji w zakresie podstawowym.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
C-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-3Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.2
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.2
T-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.4
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.2
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).4
T-L-6Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.1
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.2
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)2
T-W-4Przysyłanie informacji (technika cyfrowa, CRC, kodowanie liczb ze znakiem)2
T-W-5Elektryczne standardy komunikacyjne (Modbus, RS232, RS422/485, CAN)2
T-W-6Standard Ethernet Przemysłowy2
T-W-7Systemy sterowania - układy sensoryczne2
T-W-8Systemy sterowania - układy wykonawcze2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia sprawozdań.11
A-L-3Udział w zaliczeniu.1
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studium literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń wykładów.5
A-W-4Udział w egzaminie.2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
ZIIP_2A_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_U01
Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie i konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. Student umie tworzyć topologię przykładowego systemu sterowania zintegrowanego, potrafi pozyskać informację z odpowiednio dobranych źródeł w celu instalacji sterowników urządzeń wchodzących w skład systemu sterowania Potrafi zaprogramować i uruchomić system MESW.
ZIIP_2A_U12C-2, C-3, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
ZIIP_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/06_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Literatura podstawowa

  1. A. Wójcik, Mechaniczne i elektroniczne systemy zabezpieczeń, Verlag Dashoefer, Warszawa, 2001
  2. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Warszawa, 2011
  3. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwo WKiŁ, 2006, ISBN: 83-206-1600-X

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.2
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.2
T-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.4
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.2
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).4
T-L-6Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.1
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.2
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)2
T-W-4Przysyłanie informacji (technika cyfrowa, CRC, kodowanie liczb ze znakiem)2
T-W-5Elektryczne standardy komunikacyjne (Modbus, RS232, RS422/485, CAN)2
T-W-6Standard Ethernet Przemysłowy2
T-W-7Systemy sterowania - układy sensoryczne2
T-W-8Systemy sterowania - układy wykonawcze2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia sprawozdań.11
A-L-3Udział w zaliczeniu.1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studium literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń wykładów.5
A-W-4Udział w egzaminie.2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_W01W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)
T-W-6Standard Ethernet Przemysłowy
T-W-5Elektryczne standardy komunikacyjne (Modbus, RS232, RS422/485, CAN)
T-W-8Systemy sterowania - układy wykonawcze
T-W-7Systemy sterowania - układy sensoryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_U01Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie i konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. Student umie tworzyć topologię przykładowego systemu sterowania zintegrowanego, potrafi pozyskać informację z odpowiednio dobranych źródeł w celu instalacji sterowników urządzeń wchodzących w skład systemu sterowania Potrafi zaprogramować i uruchomić system MESW.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-3Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową.
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
Treści programoweT-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.
T-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób