Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji technologii energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji technologii energetycznych
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowych wiadomości na temat metod wytwarzania energii mechanicznej, elektrycznej i cieplnej
C-2Zapoznanie się z podstawowymi urządzeniami energetycznymi
C-3Ocena ekonomiczno-energetyczna elektrowni/elektrociepłowni
C-4Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska"

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym1
T-A-2Bilans substancji. Równanie zachowania energii1
T-A-3Podstawy analizy parametrycznej układów siłowni kondensacyjnej1
T-A-4Prosta siłownia kondensacyjna. Definicje sprawności obiegu porównawczego1
T-A-5Entalpowa analiza obiegów siłowni parowych1
T-A-6Entropowa analiza obiegów siłowni parowej1
T-A-7Ewolucja obiegów siłowni parowych1
T-A-8Modelowanie układów siłowni kondensacyjnych1
T-A-9Analiza obiegów prostych turbin gazowych1
T-A-10Analiza złożonych układów turbin gazowych Rodzaje obiegów silników turbinowych1
T-A-11Sprawność energetyczna układu gazowo-parowego1
T-A-12Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła1
T-A-13Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności. Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym1
T-A-14Rodzaje obiegów silników turbinowych1
T-A-15Analiza złożonych układów turbin gazowych Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła1
15
wykłady
T-W-1Budowa i zasad działania elektrowni konwencjonalnych: - opalanej weglem kamiennym, - opalanej weglem brunatnym, - gazowo-parowej opalanej gazem ziemnym lub LNG, - gazowo-parowej opalanej produktami zgazowania wegla kamiennego lub produktów ropopochodnych, - opalanej paliwami ciekłymi5
T-W-2Skojarzona produkcja ciepła i elektryczności1
T-W-3Budowa, zasada działania elektrowni jadrowej1
T-W-4Budowa, zasada działania elektrowni wodnej1
T-W-5Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowej1
T-W-6Budowa, zasada działania siłowni wodorowej1
T-W-7Budowa, zasada działania siłowni słonecznych1
T-W-8Geoenergetyka2
T-W-9Technologie energetycznego wykorzystania biomasy1
T-W-10Oddziaływanie energetyki na środowisko1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury8
A-A-3Rozwiązanie i zaliczenie zadania problemowego4
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach oraz czytanie wskazanej literatury15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje3
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polegające na rozwiązaniu zadania problemowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujących zakres tematyczny wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/01_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie wszystkich znajdujących obecnie zastosowanie technologii produkcji elektryczności i ciepła, zna sposoby konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło, rodzaje obiegów oraz bilanse substancji i energii.
ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W08C-1, C-2T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/01_U01
identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego produkcji ciepła i energii elektrycznej, przeprowadza analizę parametryczną podstawowych układów siłowni, potrafi zestawić bilanse substancji i energii przy komwersji paliw w elektryczność i ciepło
ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U15C-3T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-13, T-A-15, T-A-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/01_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie
ZIIP_2A_K03C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-15, T-A-14M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/01_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie wszystkich znajdujących obecnie zastosowanie technologii produkcji elektryczności i ciepła, zna sposoby konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło, rodzaje obiegów oraz bilanse substancji i energii.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło oraz środowiskowych aspektów wykorzystania różnych technologii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/01_U01
identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego produkcji ciepła i energii elektrycznej, przeprowadza analizę parametryczną podstawowych układów siłowni, potrafi zestawić bilanse substancji i energii przy komwersji paliw w elektryczność i ciepło
2,0
3,0Student prawidłowo identyfikuje składniki bilansu energetycznego przy wytwarzaniu ciepła i elektryczności choć nie zawsze potrafi dokonać ich prawidłowego zestawienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/01_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
  2. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007
  3. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, 2006
  4. Chmielniak T., Technologie energetyczne, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wisniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym1
T-A-2Bilans substancji. Równanie zachowania energii1
T-A-3Podstawy analizy parametrycznej układów siłowni kondensacyjnej1
T-A-4Prosta siłownia kondensacyjna. Definicje sprawności obiegu porównawczego1
T-A-5Entalpowa analiza obiegów siłowni parowych1
T-A-6Entropowa analiza obiegów siłowni parowej1
T-A-7Ewolucja obiegów siłowni parowych1
T-A-8Modelowanie układów siłowni kondensacyjnych1
T-A-9Analiza obiegów prostych turbin gazowych1
T-A-10Analiza złożonych układów turbin gazowych Rodzaje obiegów silników turbinowych1
T-A-11Sprawność energetyczna układu gazowo-parowego1
T-A-12Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła1
T-A-13Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności. Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym1
T-A-14Rodzaje obiegów silników turbinowych1
T-A-15Analiza złożonych układów turbin gazowych Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i zasad działania elektrowni konwencjonalnych: - opalanej weglem kamiennym, - opalanej weglem brunatnym, - gazowo-parowej opalanej gazem ziemnym lub LNG, - gazowo-parowej opalanej produktami zgazowania wegla kamiennego lub produktów ropopochodnych, - opalanej paliwami ciekłymi5
T-W-2Skojarzona produkcja ciepła i elektryczności1
T-W-3Budowa, zasada działania elektrowni jadrowej1
T-W-4Budowa, zasada działania elektrowni wodnej1
T-W-5Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowej1
T-W-6Budowa, zasada działania siłowni wodorowej1
T-W-7Budowa, zasada działania siłowni słonecznych1
T-W-8Geoenergetyka2
T-W-9Technologie energetycznego wykorzystania biomasy1
T-W-10Oddziaływanie energetyki na środowisko1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury8
A-A-3Rozwiązanie i zaliczenie zadania problemowego4
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach oraz czytanie wskazanej literatury15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Konsultacje3
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/01_W01ma podstawową wiedzę w zakresie wszystkich znajdujących obecnie zastosowanie technologii produkcji elektryczności i ciepła, zna sposoby konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło, rodzaje obiegów oraz bilanse substancji i energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowych wiadomości na temat metod wytwarzania energii mechanicznej, elektrycznej i cieplnej
C-2Zapoznanie się z podstawowymi urządzeniami energetycznymi
Treści programoweT-W-3Budowa, zasada działania elektrowni jadrowej
T-W-8Geoenergetyka
T-W-9Technologie energetycznego wykorzystania biomasy
T-W-2Skojarzona produkcja ciepła i elektryczności
T-W-10Oddziaływanie energetyki na środowisko
T-W-7Budowa, zasada działania siłowni słonecznych
T-W-6Budowa, zasada działania siłowni wodorowej
T-W-5Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowej
T-W-4Budowa, zasada działania elektrowni wodnej
T-W-1Budowa i zasad działania elektrowni konwencjonalnych: - opalanej weglem kamiennym, - opalanej weglem brunatnym, - gazowo-parowej opalanej gazem ziemnym lub LNG, - gazowo-parowej opalanej produktami zgazowania wegla kamiennego lub produktów ropopochodnych, - opalanej paliwami ciekłymi
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujących zakres tematyczny wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło oraz środowiskowych aspektów wykorzystania różnych technologii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/01_U01identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego produkcji ciepła i energii elektrycznej, przeprowadza analizę parametryczną podstawowych układów siłowni, potrafi zestawić bilanse substancji i energii przy komwersji paliw w elektryczność i ciepło
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Ocena ekonomiczno-energetyczna elektrowni/elektrociepłowni
Treści programoweT-A-3Podstawy analizy parametrycznej układów siłowni kondensacyjnej
T-A-4Prosta siłownia kondensacyjna. Definicje sprawności obiegu porównawczego
T-A-7Ewolucja obiegów siłowni parowych
T-A-8Modelowanie układów siłowni kondensacyjnych
T-A-9Analiza obiegów prostych turbin gazowych
T-A-11Sprawność energetyczna układu gazowo-parowego
T-A-13Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności. Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym
T-A-15Analiza złożonych układów turbin gazowych Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła
T-A-14Rodzaje obiegów silników turbinowych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polegające na rozwiązaniu zadania problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo identyfikuje składniki bilansu energetycznego przy wytwarzaniu ciepła i elektryczności choć nie zawsze potrafi dokonać ich prawidłowego zestawienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_ZES/01_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska"
Treści programoweT-A-1Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym
T-A-2Bilans substancji. Równanie zachowania energii
T-A-3Podstawy analizy parametrycznej układów siłowni kondensacyjnej
T-A-4Prosta siłownia kondensacyjna. Definicje sprawności obiegu porównawczego
T-A-5Entalpowa analiza obiegów siłowni parowych
T-A-6Entropowa analiza obiegów siłowni parowej
T-A-7Ewolucja obiegów siłowni parowych
T-A-8Modelowanie układów siłowni kondensacyjnych
T-A-9Analiza obiegów prostych turbin gazowych
T-A-10Analiza złożonych układów turbin gazowych Rodzaje obiegów silników turbinowych
T-A-11Sprawność energetyczna układu gazowo-parowego
T-A-12Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła
T-A-13Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności. Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym
T-A-15Analiza złożonych układów turbin gazowych Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła
T-A-14Rodzaje obiegów silników turbinowych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0