Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wymagania prawne w energetyce i ochronie środowiska | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu szkoły średniej, wiedza społeczno-prawna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowimi uwarunkowaniami prawnymi ustaw regulaujących ochronę środowiska i zagadnienia związane z energetyką, w tym, założenia tych materii, organy, procedury prawne, sankcje z tytułu naruszeń, wdrożenie podstawowej aparatury prawnej objętej przedmiotem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawa prawo ochrony środowiska i prawo energetyczne, cele, przedmiot i zakres regulacji. | 1 |
T-W-2 | Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska - przedmiot ochrony, cele, uwarunkowania. | 1 |
T-W-3 | Zasady ogólne w ustawie ochrony środowiska. | 1 |
T-W-4 | Dostęp do informacji o środowisku: państwowy monitoring środowiska, dostęp do informacji publicznej. | 1 |
T-W-5 | Ograny administracji publicznej, rola i zadania w ochronie środowiska: administracja rządowa i samorządowa. | 1 |
T-W-6 | Wybrane postępowania w ochronie środowiska, strony, cechy charakterystyczne: - postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - postępowanie w sprawie programu dostawowczego. | 1 |
T-W-7 | Zagadnienia prawnej ochrony wód, w tym, zakres regulacji, własność, korzystanie z wód, spółki wodne, pozwolenie wodnoprawne. | 1 |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia prawa emisyjnego, podstawy regulacji, ochrony przed hałasem, pozwolenie emisyjne. | 1 |
T-W-9 | Odpowiedzialność za naruszenia wymagań prawa ochrony środowiska (odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna - cechy charakterystyczne). | 1 |
T-W-10 | Gospodarowanie (postępowanie) z odpadami, źródla regulacji, zasady postępowania, sankcje. | 1 |
T-W-11 | Zapobieganie poważnym awariom, podstawy prawne, procedury, zakres regulacji prawnej. | 1 |
T-W-12 | Prawne zasady gospodarowania geosfery, instrumenty ochrony prawnej, rola organów państwa. | 1 |
T-W-13 | Prawo energetyczne, aparatura pojęciowa, obowiązki przedsiębiorstw określonych ustawą. Poliyka energetyczna Państwa, uwarunkowania i podstawowe założenia. | 1 |
T-W-14 | Dostarczanie paliw i energii: forma prawna, odpowiedzialność, organy, zasady regulacji. Regulacja gospodarką paliw i energią - wymogi formalno-prawne. | 1 |
T-W-15 | Bezpieczeństwo dostaw paliw i energii, przyczyny zagrożeń. Stany szczególnego zagrożenia, podstawowe pojęcia, uwarunkowania prawne, profilaktyka. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze opisowm, w tym objaśnienia i wyjaśnienia podstawowych instytucji prawnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na podstawie przeprowadzonego kolokwium obejmującego trzy zagadnienia (pytania otwarte) oceniane osobno, zaś wynik kolokwium jest średnią ocen za odpowiedzi na poszczególne pytania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_W01 Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej. | ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09 | — | — | — | — | — |
ZIIP_2A_ZES/08_W04 Na ocenę 2 : Student nie potrafi podać podstawowych pojec i definicji ww przedmiotu , zakwalifikowac podstawowych instytucji prawnych . Na ocenę 3 : Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych. Na ocenę 3,5:Student prezentuje podstawowy aparat pojęciowy, potrafi wskazać podstawowe (minimalne ) regulacje , cele regulacji ustawowych - zna ich zastosowanie i umie rozróżnić podstawowe instytucje. Na ocenę 4: Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje. Na ocenę 4,5 : Student swobodnie porusza się w materii prawnej i źródłach , efektywnie prezentuje regulacje oraz potrafi zaprezentować porządane kierunki zmian. Na ocenę 5 : Student potrafi efektywnie prezentować , analizować , dyskutować o regulacjach i instytucjach prawnych ww materii. Student potrafi oceniać rezultaty regulacji (pozytywy i negatywy ) .Student daje pożądane sugestie w kierunku ich praktycznego zastosowania. | ZIIP_2A_W04 | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_U01 Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa. | ZIIP_2A_U05, ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U10 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_K01 Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym. | ZIIP_2A_K05, ZIIP_2A_K01 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_W01 Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie prawidłowo rozrózniać i dobierać podstawowe instytucje prawne objęte przedmiotem zajęć. Jest w stanie scharatreryzować podstawowe instytucje prawne, wymieni obowiązki podmiotów i sankcje z tytułu naruszeń prawa objętego zajęciami. Potrafi wskazać podstawy regulacji prawnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_U01 Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo dobierać włsciwe instytucje prawne, formułować podstawowe obowiązki organów, wskazać sankcje z tytułu naruszeń prawa, umie korzystać ze źódeł prawa (ustaw) umówionych na zajęciach, analizować przypadki naruszeń prawa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/08_K01 Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość istnienia uregulowań prawnych objętych przedmiotem zajęć, ich złozoność, jest w stanie postrzegać relacje pomiędzy podmiotami odpowiadającymi za przedmiot materii a istniejącym stanem faktyczno-prawnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 5
- M. Górski (redaktor), Prawo ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 1
- K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, Lexis Nexis, Warszawa, 2010, 6
- W. Radecki, Ochrona środowiska w orzecznictwie SN i NSA, Zakamycze, Warszawa, 1995, 1
- J. Stochlak, M. Podolak, Ochrona środowiska w Polsce, studium prawno-politologiczna, KUL, Lublin, 2006, 1