Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu miast:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu miast | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu urbanistyki i projektowania krajobrazu na poziomie pierwszego stopnia studiów kierunku Architektura Krajobrazu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Elementy krajobrazu. Panoramy i sylwety miasta. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta" | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | dyskusja |
M-3 | metoda prezentacji |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
M-5 | zajęcia w przestrzeni miejskiej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury |
S-2 | Ocena formująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych |
S-3 | Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta" |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C02_W01 Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej. | AK_2A_W07, AK_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie. | AK_2A_U08, AK_2A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C02_K01 Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta. | AK_2A_K07 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C02_W01 Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej. | 2,0 | Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. |
3,0 | Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
3,5 | Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
4,0 | Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
4,5 | Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie. | |
5,0 | Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C02_K01 Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta. | 2,0 | Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. |
3,0 | Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
3,5 | Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
4,0 | Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
4,5 | Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
5,0 | Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta. |
Literatura podstawowa
- Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, 2011
- Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Dąbrowska-Budziłło K., Treść krajobrazu kulturowego, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2002
- Dąbrowska-Budziłło K., Wśród panoram Krakowa: o przemianach widoków i tym jak je ocalić., Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990