Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw gospodarki przestrzennej, wiedza podstawowa z zakresu urbanistyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności ustalania zasad kształtowania i interpretacji przestrzeni miasta w trybie obowiązujących uwarunkowań przestrzennych i aktów planistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.2
T-A-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.2
T-A-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich. Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.1
T-A-4Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-A-5Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja. Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.2
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień praktycznych w gospodarce przestrzennej.1
T-W-2Typologia przestrzeni miasta w ujęciu praktycznym i w kontekście planowania przestrzennego. Ład przestrzenny - praktyczny obraz pojęcia w przestrzeni miast.1
T-W-3Praktyczne aspekty i strategie rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.1
T-W-4Specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne w kontekście praktycznych działań w zarządzaniu obszarami miejskimi.1
T-W-5Zarządzanie przestrzenią miejską w kontekście procedur konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-W-6Programowanie zmian przestrzennych miasta w świetle zapisów Prawa Budowlanego.1
T-W-7Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego a Decyzja o Warunkach Zabudowy w ujęciu praktycznym.1
T-W-8Konsekwencje przestrzenne aktów planowania lokalnego i regionalnego.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Praca własna studenta.9
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studia literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie - z użyciem komputera.
M-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_W01
Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
GP2_2A_W01, GP2_2A_W05C-1T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_U01
Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
GP2_2A_U08, GP2_2A_U06C-1T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_K01
Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
GP2_2A_K05C-2T-A-4, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_W01
Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_U01
Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_K01
Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi poprawnie rozpoznawać elementy morfologii struktury miejskiej, jednak trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań.
4,5Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Lorens P., Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast., Urbanista, Gdańsk, 2009
  2. Pęski W., Zarządzanie miastami, Arkady, Warszawa, 1999
  3. Lorens P., Rewitalizacja miast - planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Urbanista, Gdańsk, 2010
  2. Davidson F. & Payne G., Urban Projects Manual, Liverpool University Press DFID, Liverpool, 2000
  3. Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.2
T-A-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.2
T-A-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich. Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.1
T-A-4Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-A-5Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja. Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień praktycznych w gospodarce przestrzennej.1
T-W-2Typologia przestrzeni miasta w ujęciu praktycznym i w kontekście planowania przestrzennego. Ład przestrzenny - praktyczny obraz pojęcia w przestrzeni miast.1
T-W-3Praktyczne aspekty i strategie rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.1
T-W-4Specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne w kontekście praktycznych działań w zarządzaniu obszarami miejskimi.1
T-W-5Zarządzanie przestrzenią miejską w kontekście procedur konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-W-6Programowanie zmian przestrzennych miasta w świetle zapisów Prawa Budowlanego.1
T-W-7Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego a Decyzja o Warunkach Zabudowy w ujęciu praktycznym.1
T-W-8Konsekwencje przestrzenne aktów planowania lokalnego i regionalnego.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Praca własna studenta.9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studia literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C16_W01Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
Treści programoweT-A-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.
T-A-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie - z użyciem komputera.
M-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C16_U01Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
Treści programoweT-A-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich. Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.
Metody nauczaniaM-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C16_K01Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności ustalania zasad kształtowania i interpretacji przestrzeni miasta w trybie obowiązujących uwarunkowań przestrzennych i aktów planistycznych.
Treści programoweT-A-4Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.
T-A-5Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja. Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.
Metody nauczaniaM-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi poprawnie rozpoznawać elementy morfologii struktury miejskiej, jednak trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań.
4,5Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.