Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z podstaw gospodarki przestrzennej, wiedza podstawowa z zakresu urbanistyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności ustalania zasad kształtowania i interpretacji przestrzeni miasta w trybie obowiązujących uwarunkowań przestrzennych i aktów planistycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu. | 2 |
T-A-2 | Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta. | 2 |
T-A-3 | Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich. Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych. | 1 |
T-A-4 | Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych. | 1 |
T-A-5 | Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja. Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień praktycznych w gospodarce przestrzennej. | 1 |
T-W-2 | Typologia przestrzeni miasta w ujęciu praktycznym i w kontekście planowania przestrzennego. Ład przestrzenny - praktyczny obraz pojęcia w przestrzeni miast. | 1 |
T-W-3 | Praktyczne aspekty i strategie rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich. | 1 |
T-W-4 | Specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne w kontekście praktycznych działań w zarządzaniu obszarami miejskimi. | 1 |
T-W-5 | Zarządzanie przestrzenią miejską w kontekście procedur konkursów urbanistyczno-architektonicznych. | 1 |
T-W-6 | Programowanie zmian przestrzennych miasta w świetle zapisów Prawa Budowlanego. | 1 |
T-W-7 | Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego a Decyzja o Warunkach Zabudowy w ujęciu praktycznym. | 1 |
T-W-8 | Konsekwencje przestrzenne aktów planowania lokalnego i regionalnego. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 6 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Studia literatury | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie - z użyciem komputera. |
M-2 | wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C16_W01 Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym. | GP2_2A_W01, GP2_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C16_U01 Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską. | GP2_2A_U08, GP2_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C16_K01 Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej. | GP2_2A_K05 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C16_W01 Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym. | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp. |
3,0 | Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. | |
4,0 | Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. | |
4,5 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. | |
5,0 | Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C16_U01 Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską. | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp. |
3,0 | Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. | |
4,0 | Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. | |
4,5 | Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. | |
5,0 | Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C16_K01 Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej. | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp. |
3,0 | Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rozpoznawać elementy morfologii struktury miejskiej, jednak trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. | |
4,5 | Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. | |
5,0 | Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych. |
Literatura podstawowa
- Lorens P., Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast., Urbanista, Gdańsk, 2009
- Pęski W., Zarządzanie miastami, Arkady, Warszawa, 1999
- Lorens P., Rewitalizacja miast - planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2010
Literatura dodatkowa
- Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Urbanista, Gdańsk, 2010
- Davidson F. & Payne G., Urban Projects Manual, Liverpool University Press DFID, Liverpool, 2000
- Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa, 1975