Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami wodnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie obszarami wodnymi
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,50,30zaliczenie
projektyP3 8 1,50,30zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I), zagadnienia gospodarki wodne z Planowanie infrastruktury btechnicznej (II)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe2
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior2
T-A-3Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego4
8
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego6
T-P-2Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo2
8
wykłady
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa2
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji2
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring2
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior2
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju1
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-7Morskie wody wewnętrzne2
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów12
A-A-3Przygotowanie i zebranie materiałów do koncepcji zagospodarowania zbiornika wodnego12
A-A-4konsultacje opracowania5
A-A-5Studiowanie literatury technicznej8
45
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Zbieranie materiałów informacyjnych8
A-P-3Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego14
A-P-4Studiowanie literatury technicznej10
A-P-5Konsultacje projektu5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
GP2_2A_W01C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
GP2_2A_U03C-1T-A-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
GP2_2A_K02C-2T-A-3, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
2,0
3,0Student ma wiedze na temat polskich wód morskich i śródlądowych, zarządzania wodami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student wykorzystuje dostępne bazy danych z zakresu gospodarki wodne i zarządzania obszarami wodnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
2,0
3,0Student w ograniczony sposób korzysta z zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieślak A., Założenia polityki rozwoju obszarów przybrzeżnych. W:ZZOPw Polsce- stan obecny i perspektywy, Instytut Nauk o Ziemii U. Szczeciński, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, 2005
  2. Sejmik Samorządowy, Plan Zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2014
  3. Bajkiewicz-Grabowska E., mikulski S., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk P. i inni, Natura 2000 a gospodarka wodna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
  2. zbiorowy, www. brzegmorski.pl, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe2
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior2
T-A-3Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego4
8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego6
T-P-2Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa2
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji2
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring2
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior2
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju1
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-7Morskie wody wewnętrzne2
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne3
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów12
A-A-3Przygotowanie i zebranie materiałów do koncepcji zagospodarowania zbiornika wodnego12
A-A-4konsultacje opracowania5
A-A-5Studiowanie literatury technicznej8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Zbieranie materiałów informacyjnych8
A-P-3Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego14
A-P-4Studiowanie literatury technicznej10
A-P-5Konsultacje projektu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O18_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe
T-A-3Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego
T-P-2Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedze na temat polskich wód morskich i śródlądowych, zarządzania wodami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O18_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
Treści programoweT-A-3Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego
T-W-7Morskie wody wewnętrzne
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje dostępne bazy danych z zakresu gospodarki wodne i zarządzania obszarami wodnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O18_K02Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-A-3Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego
T-P-2Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczony sposób korzysta z zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0