Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami chronionymi:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Zarządzanie obszarami chronionymi | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość form ochrony przyrody, przyrodniczych uwarunkowań gospodarowania przestrzenią, podstaw prawnych ochrony przyrody i środowiska. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Dokumentacje powołujące, plany ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów obszarów chronionych. Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych. | 9 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie. | 3 |
| T-W-2 | Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji. | 2 |
| T-W-3 | Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów. | 2 |
| T-W-4 | Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna. | 2 |
| T-W-5 | Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw. | 2 |
| T-W-6 | Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna. | 2 |
| T-W-7 | Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody. | 2 |
| T-W-8 | Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody. | 3 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-A-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
| A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| A-A-4 | konsultacje | 4 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
| A-W-2 | Konsultacje | 4 |
| A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 38 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Przygotowanie rezentacji multimedialnej |
| M-3 | Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
| S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_019_W01 Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy. | GP2_2A_W02, GP2_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_019_U01 Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań. | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_019_K01 Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | GP2_2A_K03, GP2_2A_K01, GP2_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_019_W01 Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy. | 2,0 | |
| 3,0 | WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_019_U01 Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_019_K01 Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
| 3,0 | Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
- http://www.mrr.gov.pl/Rozwoj+przestrzenny/Polska+polityka+przestrzenna/Prace+nad+KPZK+2008-2033;, strona internetowa