Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Chemiczne zagrożenia środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Chemiczne zagrożenia środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. |
| C-2 | Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych |
| C-3 | Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku. | 2 |
| T-A-2 | Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń. | 1 |
| T-A-3 | Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. | 1 |
| T-A-4 | Ocena adsorpcji wybranych zanieczyszczeń chemicznych w glebie i osadach dennych. | 1 |
| T-A-5 | Obliczanie śladu węglowego i wodnego. | 2 |
| T-A-6 | Obliczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska. Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym. | 1 |
| T-A-7 | Określanie toksycznego wpływu wybranych zanieczyszczeń na organizmy roślinne. | 1 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku. | 1 |
| T-W-2 | Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych. | 1 |
| T-W-3 | Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji. | 2 |
| T-W-4 | Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery. | 1 |
| T-W-5 | Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE. | 1 |
| 6 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział w zajęciach | 9 |
| A-A-2 | Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach | 12 |
| A-A-3 | Przygotowanie materiału do cwiczeń. | 9 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
| A-W-2 | Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów | 24 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykłady w formie prezentacji PowerPoint |
| M-2 | obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie sprawdzianów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B03_W01 Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | GP2_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B03_U01 Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | GP2_2A_K05 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B03_W01 Student zna elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna w małym zakresie elementarne prawa chemiczne niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B03_U01 Student stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | 2,0 | |
| 3,0 | Student w małym zakresie stosuje pojęcia chemiczne, nomenklaturę chemiczną i wybrane prawa chemiczne w zakresie opisu najważniejszych problemów środowiska w skali globalnej i lokalnej. Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Alloway B.J., D.C. Ayers, Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 1999
- Buczkowski R., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Toruń, 2002
Literatura dodatkowa
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1-2, PWN, Warszawa, 2012
- Pazdro K., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro Spólka z o.o., Warszawa, 2013
- M. Gałczyńska, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód., Wyd. Uczel. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012