Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Fizyczne zagrożenia środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
| Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Fizyczne zagrożenia środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka. |
| C-2 | Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. | 9 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku. | 2 |
| T-W-2 | Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej. | 2 |
| T-W-3 | Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona. | 2 |
| 6 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 12 |
| A-A-3 | przygotowanie się do zajęć | 9 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
| A-W-2 | studiowanie literatury | 14 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | dyskusja dydaktyczna |
| M-3 | praca własna studenta |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
| S-2 | Ocena formująca: aktywność studenta |
| S-3 | Ocena formująca: regularne sprawdzanie postępu prac związanych z przygotowaniem prezentacji |
| S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B04_U02 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | — | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP2_2A_B04_K01 Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność. | — | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B04_U02 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP2_2A_B04_K01 Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność. | 2,0 | |
| 3,0 | Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd.Lekarskie PZWL Warszaawa, Warszawa, 2006
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa; Poznań, 2002
- Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001