Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych |
| C-2 | Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników |
| C-3 | wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych | 2 |
| T-A-2 | Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej | 2 |
| T-A-3 | Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta | 2 |
| T-A-4 | Analiza doświadczenia 1 czynnikowego | 2 |
| T-A-5 | Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 2 |
| T-A-6 | Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników | 2 |
| T-A-7 | Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wiadomości wstępne, charakterystyki próby | 2 |
| T-W-2 | Grupowanie i porządkowanie wyników | 2 |
| T-W-3 | Wnioskowanie statystyczne, testy istotności | 2 |
| T-W-4 | Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych | 2 |
| T-W-5 | Testy do porównań wielokrotnych średnich | 2 |
| T-W-6 | Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta | 2 |
| T-W-7 | Testy nieparametryczne, zaliczenie | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
| A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 20 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 45 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 45 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników | GP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B09_U01 Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych | GP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B09_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej | GP_1A_K02 | — | — | C-3 | T-A-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników | 2,0 | |
| 3,0 | student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B09_U01 Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B09_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Koronacki J., Mielniczuk J, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991