Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych
Specjalność Geoinformatyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,00,34egzamin
projektyP3 20 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel, Calc).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.2
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.2
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).2
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).2
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
10
projekty
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.4
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).2
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.4
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.4
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).2
20
wykłady
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".2
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).4
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.2
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.4
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.2
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).4
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).2
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).5
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.2
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie20
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca własna nad projektem10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia z użyciem komputera
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
GP2_2A_K05, GP2_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_U01
Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G24_K01
Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Garcia-Molina H., Ullman J. D., Widom J., Systemy baz danych. Kompletny podręcznik., Helion, Gliwice, 2011, II
  2. Connolly T., Begg C., Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., RM, Warszawa, 2004
  3. Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
  4. Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access, Mikom, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Widom J., Podstawowy wykład z systemów baz danych., WN-T, Warszawa, 2000
  2. Chris J. Date, Relacyjne bazy danych dla praktyków., Helion, Gliwice, 2006
  3. Stones R., Matthew N., Bazy danych i PostgreSQL., Helion, Warszawa, 2011, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.2
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.2
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).2
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).2
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".4
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.4
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).2
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.4
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.4
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych".2
T-W-2Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.).4
T-W-3Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji.2
T-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.4
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.2
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).4
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).2
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).5
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.2
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2praca własna nad projektem10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_W01Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-W-4Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań.
T-W-5ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety.
T-W-6Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL).
T-W-7Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.).
T-W-9Ochrona danych, systemy replikacji.
T-W-10Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów.
T-W-8Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_U01Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-P-1Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu".
T-P-2Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel.
T-P-3Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny).
T-P-4Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej.
T-P-5Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS.
T-P-6Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive).
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G24_K01Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
GP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej
Treści programoweT-A-1Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess.
T-A-2Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend.
T-A-3Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union).
T-A-4Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv).
T-A-5Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie i wyjaśnienie
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów
3,5
4,0
4,5
5,0