Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami chronionymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie obszarami chronionymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość form ochrony przyrody, przyrodniczych uwarunkowań gospodarowania przestrzenią, podstaw prawnych ochrony przyrody i środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych. | 8 |
T-A-2 | Propozycje alternatywnych rozwiązań przestrzennych i organizacyjnych. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie. | 6 |
T-W-2 | Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji. | 5 |
T-W-3 | Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów. | 4 |
T-W-4 | Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna. | 4 |
T-W-5 | Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw. | 1 |
T-W-6 | Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna. | 4 |
T-W-7 | Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody. | 2 |
T-W-8 | Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
A-A-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Przygotowanie rezentacji multimedialnej |
M-3 | Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C11_W01 Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy. | GP2_2A_W02, GP2_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C11_U01 Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań. | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C11_K01 Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | GP2_2A_K03, GP2_2A_K05, GP2_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C11_W01 Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy. | 2,0 | |
3,0 | WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C11_U01 Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań. | 2,0 | |
3,0 | Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C11_K01 Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Symonides E., Ochrona przyrody., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
- http://www.mrr.gov.pl/Rozwoj+przestrzenny/Polska+polityka+przestrzenna/Prace+nad+KPZK+2008-2033;, strona internetowa