Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne?:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne? | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy mikrobiologii, ekologii, biochemii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| T-K-1 | Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska. | 14 |
| 14 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| A-K-1 | Udział w zajęciach. | 12 |
| A-K-2 | Konsultacje. | 2 |
| A-K-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
| A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Multimedialny wykład dydaktyczny. |
| M-2 | Konwersacja. |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Udział w dyskusji. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_W01 Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze. | OKS_3-_W01, OKS_3-_W03, OKS_3-_W07 | — | C-1 | T-K-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_U01 Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii. | OKS_3-_U09, OKS_3-_U04 | — | C-1 | T-K-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_K01 Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce. | OKS_3-_K01 | — | C-1 | T-K-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_W01 Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli bakterii w biosferze. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_U01 Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny znaczenia bakterii w biosferze. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C05-1_K01 Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma niewielką świadomość roli bakterii w biosferze i nie widzi potrzeby pogłebiania wiedzy w tym zakresie, nie wykazuje aktywności podczas pracy w grupie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wyd. PWN, Warszawa, 2007
- Paul A., Clark F. E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wyd. PWN, Warszawa, 2009