Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Metody badań naukowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Metody badań naukowych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Predyspozycje do samodzielnego studiowania w celu poszukiwania nowych rozwiązań problemów naukowych. |
| W-2 | Praktyczna znajomość komputerowego pakietu biurowego do edycji tekstów, obliczeń, tworzenia prezentacji i wykresów. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi w naukach rolniczych. |
| C-2 | Ukształtowanie umiejętności formułowania hipotez badawczych. |
| C-3 | Ukształtowanie umiejętności krytycznej analizy tekstów naukowych ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych. |
| C-4 | Ukształtowanie umiejętności poprawnej prezentacji wyników badań w różnej formie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| T-K-1 | Pojęcie pracy naukowej - cechy, przedmiot badań, efekty. Rodzaje badań naukowych, problem badawczy i sposób jego formułowania, temat pracy, cel badań, rodzaje procedur badawczych, hipotezy badawcze i ich weryfikacja, poprawne formułowanie hipotez badawczych i celu pracy naukowej. | 2 |
| T-K-2 | Organizacja procesu badawczego, etapy postępowania, przygotowanie materiału i warsztatu badawczego, dobór metod, przeprowadzenie doświadczeń. | 2 |
| T-K-3 | Porządkowanie i analiza wyników badań, dyskusja, uogólnianie wyników, formułowanie wniosków, wnioski praktyczne, błędy metodyczne i błędy wynikające z niewłaściwej analizy. | 2 |
| T-K-4 | Struktura typowej opublikowanej pracy naukowej (przegląd literatury, materiał, metody, omówienie wyników, dyskusja, wnioski, streszczenie). Poprawność pisarska, estetyka pracy, zasady cytowania, zasady opracowania bibliografii naukowej, słowa kluczowe. | 2 |
| T-K-5 | Zasady przygotowania dysertacji doktorskiej. Zasady opracowania graficznego wyników (tabele, wykresy, diagramy) do pracy doktorskiej i publikacji naukowych. Publikowanie pracy przez internetowe ‘bramki wydawnicze’ w czasopismach peer review (pokaz on line). | 2 |
| T-K-6 | Zasady opracowania autoreferatu pracy doktorskiej (wersja papierowa). Ogólne zasady dotyczące prezentacji pracy, wymagania techniczne, wykorzystanie projektora multimedialnego. Wymagania dotyczące szaty graficznej posteru naukowego. | 2 |
| T-K-7 | Opracowanie wniosku na projekt badawczy. Dobre obyczaje w nauce, rzetelność badawcza, problem plagiatów naukowych w aspekcie prawa autorskiego, ryzyko popełnienia plagiatu. | 2 |
| T-K-8 | Przebieg przewodu doktorskiego, recenzje. Zaliczenie | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| konwersatoria | ||
| A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-K-2 | praca własna - opracowanie zadanych prac | 25 |
| A-K-3 | studiowanie literatury | 10 |
| A-K-4 | przygotowani do zaliczenia | 10 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład konwersatoryjny |
| M-2 | klasyczna metoda problemowa |
| M-3 | metoda przypadków |
| M-4 | dyskusja naukowa |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena prac na zadane tematy |
| S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C02_W01 Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | OKS_3-_W09, OKS_3-_W03, OKS_3-_W05 | — | C-1 | T-K-8, T-K-4, T-K-7, T-K-5, T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C02_U01 Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji. | OKS_3-_U01, OKS_3-_U06 | — | C-3, C-4, C-2 | T-K-1, T-K-3, T-K-2 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
| OKS_3-_C02_U02 Potrafi umiejętnie przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową. | OKS_3-_U04, OKS_3-_U05 | — | C-4 | T-K-4, T-K-7, T-K-5, T-K-6 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_C02_K01 Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej. | OKS_3-_K01, OKS_3-_K04 | — | C-3 | T-K-8, T-K-4, T-K-7, T-K-5, T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-2 | M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C02_W01 Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | 2,0 | Nie ma wiedzy dotyczącej organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. |
| 3,0 | Ma wiedzę dotyczącą organizacji badań naukowych, prezentacji wyników, opracowania prac naukowych przy wykorzystaniu odpowiednich metod, technik, technologii i narzędzi. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C02_U01 Potrafi formułować hipotezy badawcze na podstawie krytycznej analizy, oceny i selekcji dostępnych informacji. | 2,0 | Nie posiada umiejętności krytycznej analizy i oceny informacji, nie potrafi sformułowac hipotezy badawczej. |
| 3,0 | Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na poprawne formułowanie hipotez badawczych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| OKS_3-_C02_U02 Potrafi umiejętnie przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także poprawnie opracować bibliografię naukową. | 2,0 | Nie potrafi przestawić wyników badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wniosków z przeprowadzonych badań, ani opracować bibliografii naukowej. |
| 3,0 | Potrafi przestawić wyniki badań naukowych w formie graficznej, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań, a także opracować bibliografię naukową. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_C02_K01 Mająć świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, przyczynia się do doskonalenia etosu wspólnoty naukowej. | 2,0 | Nie czuje potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia. |
| 3,0 | Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa, 2005
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, WN PWN, Warszawa, 2009
- Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1995
Literatura dodatkowa
- Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2002
- Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Warszawa, 2006
- Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnica Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995