Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Techniki mowy i emisja głosu:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
| Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
| Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Techniki mowy i emisja głosu | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Sprawnie działajacy słuch, wzrok i mowa. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu. |
| C-2 | Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu). |
| C-3 | Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. Poznanie podstawowych zasad higieny głosu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja). | 2 |
| T-A-2 | Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu. | 1 |
| T-A-3 | Opracowanie literatury pieknej dostosowanej do indywidualnych mozliwosci wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne). | 1 |
| 4 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawowe wiadomosci o budowie i funkcjonowaniu narzadu mowy i słuchu. | 2 |
| T-W-2 | Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o prace płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony). | 2 |
| 4 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
| A-A-2 | Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu | 11 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
| A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 9 |
| A-W-3 | indywidualne konsultacje | 2 |
| 15 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody praktyczne : pokaz, cwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiagniecia własciwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi służąca osiagnieciu własciwej sprawnosci narzadów artykulacyjnych. |
| M-2 | Metody eksponujace : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A04_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | OKS_3-_W02 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A04_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | OKS_3-_U06 | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OKS_3-_A04_K01 Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | OKS_3-_K01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A04_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje podstawy z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A04_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Posiada podstawowe umiejetności pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| OKS_3-_A04_K01 Student ma swiadomosc swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | 2,0 | |
| 3,0 | Wykazuje podstawową swiadomość swojej wiedzy, waznosci profesjonalnych zachowan, odpowiedzialnosci za prace własna i współprace w grupie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolecka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
- Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- Toczyńska B., Dykcja, 2000
Literatura dodatkowa
- Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
- Doroszewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008