Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki nawożenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki nawożenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny |
C-3 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki. | 3 |
T-A-2 | Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek. | 2 |
T-A-3 | Demonstracja próbek nawozów mineralnych jedno- i wieloskladnikowych. Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów . | 2 |
T-A-4 | Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych. | 2 |
T-A-5 | Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu | 3 |
T-W-2 | Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych | 5 |
T-W-3 | Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 4 |
T-W-4 | Środki wspomagajace uprawę roślin | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych. | 2 |
T-W-6 | Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego | 2 |
T-W-7 | Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Interpretacja wyników | 2 |
A-A-3 | Dyskusja dydaktyczna | 2 |
A-A-4 | Umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 1 |
22 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego) |
M-4 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku | OS_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
OS_1A_D06_W02 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin | OS_1A_W11 | — | — | C-3, C-4 | T-A-4, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych | OS_1A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D06_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami | OS_1A_K05 | — | — | C-3, C-4 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_D06_W02 Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | S |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_U01 Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
3,5 | Student posiada zadowalające umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na wielkość i jakośćplonu roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D06_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma odpowiednią świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia | |
5,0 | Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2., PWRiL, Poznań, 2009
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna., PWN, Warszawa, 2001
- Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Krzywy-Gawrońska E, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, E. Krzywego, J. Łabętowicza, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
- Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Wydaw. MR i RW oraz Ministerstwa Środowiska, 2004