Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki nawożenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki nawożenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,50,33zaliczenie
wykładyW5 20 0,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.3
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.2
T-A-3Demonstracja próbek nawozów mineralnych jedno- i wieloskladnikowych. Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów .2
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.2
T-A-5Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie1
10
wykłady
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych5
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin2
T-W-5Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych.2
T-W-6Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego2
T-W-7Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Interpretacja wyników2
A-A-3Dyskusja dydaktyczna2
A-A-4Umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu1
22

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
OS_1A_W08C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-4S-1
OS_1A_D06_W02
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
OS_1A_W11C-3, C-4T-A-4, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
OS_1A_U05C-2, C-3T-A-5, T-A-2, T-A-4M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_K01
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
OS_1A_K05C-3, C-4T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D06_W02
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0S

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,5Student posiada zadowalające umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na wielkość i jakośćplonu roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_K01
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma odpowiednią świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2., PWRiL, Poznań, 2009
  2. Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna., PWN, Warszawa, 2001
  3. Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  4. Krzywy-Gawrońska E, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  5. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, E. Krzywego, J. Łabętowicza, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
  6. Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
  7. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
  8. Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Wydaw. MR i RW oraz Ministerstwa Środowiska, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.3
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.2
T-A-3Demonstracja próbek nawozów mineralnych jedno- i wieloskladnikowych. Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów .2
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.2
T-A-5Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych5
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin2
T-W-5Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych.2
T-W-6Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego2
T-W-7Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Interpretacja wyników2
A-A-3Dyskusja dydaktyczna2
A-A-4Umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu1
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D06_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-A-5Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
T-W-6Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego
T-W-7Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D06_W02Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin
Treści programoweT-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin
T-W-7Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0S
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D06_U01Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
Treści programoweT-A-5Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,5Student posiada zadowalające umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na wielkość i jakośćplonu roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D06_K01Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin
Treści programoweT-A-5Określanie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.
T-W-6Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego
T-W-7Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma odpowiednią świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia