Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie i rekultywacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Samooczyszczanie i rekultywacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, fizyki i biologii na podstawowym poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.4
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.4
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.4
T-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.2
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Rozwiazanie zadań zaliczających.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
S-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
OS_2A_W01C-1T-W-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
OS_2A_U06, OS_2A_U07C-2T-W-2, T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
OS_2A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
2,0
3,0Student ma w małym stopniu pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_U01
Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O04-2_K01
Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
2,0
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób słabo odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Dojlido J.R, Chemia wód powierzchniowych, Wydaw. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995
  3. Wiśniewski R., Ochrona i rekultywacja jezior, Matriały konferencyjne, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Kudelska D, Cydzik D., Soszka H., Wytyczne monitoringu podstawowego jezior, PIOŚ. Biblioteka Monitoringu, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.4
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.4
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.4
T-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.2
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Rozwiazanie zadań zaliczających.4
A-A-3Udział w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-3Czytanie wskazanych publikacji naukowych.1
A-W-4Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w małym stopniu pogłębioną wiedzę o naturalnych metodach samooczyszczania wód powierzchniowych oraz metodach ich rekultywacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_U01Student potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.
Treści programoweT-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi ocenić potrzebę rekultywacyji wód powierzchniowych oraz wady i zalety podejmowanych działań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O04-2_K01Student ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami samooczyszczania i rekultywacji wód powierzchniowych.
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami doboru metod rekultywacyjnych oraz z wadami i zaletami poszczególnych działań.
Treści programoweT-W-2Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych. Wskaźniki stanu troficznego i podatności na degradację jezior.
T-W-1Podstawowe procesy samooczyszczanie wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie, biodegradacja.
T-W-3Strategie i działania ochronne, wstępne i utrwlające w rekultywacji jezior - wady i zalety. Zagospodarowanie odpadów porekultywacyjnych. Podstawowe zasady projektowania i wdrażania działań rekultywacyjnech
T-A-1Wpływ jakosci wody na procesy sedymentacji, koagulacji i adsorpcji.
T-A-2Obliczanie wskaźników stanu troficznego oraz podatności na degradację wód powierzchniowych. Szacowanie dawki koagulantów.
T-A-3Analiza skuteczności przykładowych działan rekultywacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe - rozwiazywanie zadań i dobór działań rekultywacyjnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań zaliczających
S-1Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte z zakresu wykładu.
S-2Ocena formująca: Analiza wybranych działań rekultywacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłego rozwoju nauk hydrochemicznych oraz zmieniających sie metod rekultywacji wód, w sposób słabo odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o potrzebie ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0