Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Polityka ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę o systemie prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, szacowania szkód w środowisku, odpowiedzialności w ochronie środowiska oraz w zakresie ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej2
T-A-2Formy interwencjonizmu państwa2
T-A-3Planowanie strategiczne w ochronie środowiska2
T-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)3
T-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów2
T-A-6Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska)2
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych2
T-A-8Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej2
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi2
T-A-10Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna.1
20
wykłady
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;2
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną;2
T-W-3Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady.2
T-W-4Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska4
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska2
T-W-6Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej;2
T-W-7Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-8Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku;2
T-W-9Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-A-2czytanie wskazanej literatury,5
A-A-3przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz10
A-A-4opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach15
A-A-5przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-W-2czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów,4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych7
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
M-2metody aktywizujące,
M-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
M-5przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
S-7Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.
S-8Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-9Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-10Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-11Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-12Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
S-13Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
S-14Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_W01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian.
OS_2A_W04, OS_2A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-4, S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_U01
Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa.
OS_2A_U03, OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U09, OS_2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-A-7, T-A-9M-2S-1, S-2, S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C01_K01
Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06C-1T-A-5, T-A-9, T-A-4M-3, M-4S-2, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_W01
Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian.
2,0
3,0Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_U01
Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa.
2,0
3,0Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C01_K01
Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
  2. Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
  3. red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
  4. red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
  5. Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
  6. Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
  7. Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
  8. Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  3. Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997
  4. Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej2
T-A-2Formy interwencjonizmu państwa2
T-A-3Planowanie strategiczne w ochronie środowiska2
T-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)3
T-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów2
T-A-6Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska)2
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych2
T-A-8Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej2
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi2
T-A-10Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;2
T-W-2Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną;2
T-W-3Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady.2
T-W-4Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska4
T-W-5Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska2
T-W-6Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej;2
T-W-7Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska.2
T-W-8Polityka ekologiczna w przedsiębiorstwie, studium przypadku;2
T-W-9Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-A-2czytanie wskazanej literatury,5
A-A-3przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz10
A-A-4opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach15
A-A-5przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach,20
A-W-2czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów,4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych7
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_W01Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
OS_2A_W11Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa.
M-2metody aktywizujące,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-4Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
S-7Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_U01Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
OS_2A_U10Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach.
C-3Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Treści programoweT-W-1Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce;
T-A-1Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej
T-A-7Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-6Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C01_K01Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-5Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów
T-A-9Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi
T-A-4Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii)
Metody nauczaniaM-3metody przypadków i metod sytuacyjnych.
M-4metody pogadanek
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze.
S-3Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata,
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0