Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie wzrostem i rozwojem roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość morfologii i anatomii roślin |
W-2 | Znajomość fizjologii wzrostu i rozwoju roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z mechanizmami wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych |
C-2 | Zaznajomienie ze środkami wpływającymi na rozwój wegetatywny i generatywny roślin ozdobnych |
C-3 | Zapoznanie z metodami regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych z różnych grup uprawowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regulatory wzrostu, ich właściwości i działanie | 2 |
T-A-2 | Stan spoczynku i możliwości jego przerywania | 2 |
T-A-3 | Pędzenie wybranych roślin cebulowych i bulwiastych | 3 |
T-A-4 | Pędzenie roślin krzewiastych | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ontogeneza roślin. Pojęcie wzrostu i rozwoju roślin | 1 |
T-W-2 | Rośliny monokarpiczne i polikarpiczne. Podział roślin ozdobnych na grupy użytkowe | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka kwitnienia roślin, mechanizm zakwitania. Morfogeneza kwiatów | 3 |
T-W-4 | Fotoperiodyzm i wernalizacja. Rośliny dnia długiego i krótkiego oraz fotoperiodycznie obojętne | 3 |
T-W-5 | Regulacja kwitnienia roślin rabatowych | 4 |
T-W-6 | Regulacja kwitnienia róż | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, próbki materiałów i środków) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca kontrolna |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_W01 Charakteryzuje mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych | OG_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
OG_2A_C09_W02 Zna metody i środki wpływające na rozwój wegetatywny i generatywny roślin ozdobnych | OG_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_U01 Stosuje właściwe metody i środki do regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych | OG_2A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C09_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie metod regulacji kwitnienia z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | OG_2A_K01, OG_2A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_W01 Charakteryzuje mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych | 2,0 | student nie zna mechanizmów wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych |
3,0 | student charakteryzuje podstawowemechanizmy wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych | |
3,5 | student prawidłowo charakteryzuje wszystkie mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych | |
4,0 | student prawidłowo charakteryzuje wszystkie mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin ozdobnych, a szczególnie najważniejszych gospodarczo gatunków | |
4,5 | student w pełni charakteryzuje mechanizmy wpływające na wzrost i rozwój roślin ozdobnych, szczególnie najważniejszych gospodarczo gatunków oraz potrafi wskazać zwiazki przyczynowo-skutkowe | |
5,0 | student dogłębnie charakteryzuje mechanizmy wpływające na wzrost i rozwój roślin ozdobnych, szczególnie najważniejszych gospodarczo gatunków oraz potrafi wzkazać i przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe | |
OG_2A_C09_W02 Zna metody i środki wpływające na rozwój wegetatywny i generatywny roślin ozdobnych | 2,0 | student nie zna metod i środków wpływajacych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych |
3,0 | student zna metody i środki wpływające na wzrost i rozwój roślin ozdobnych | |
3,5 | student zna metody i środki wpływające na wzrost i rozwój podstawowych roślin ozdobnych | |
4,0 | student dobrze zna metody i środki wpływajace na wzrost i rozwój poznanych rodzajów i najważniejszych gatunków roślin ozdobnych | |
4,5 | student ma wiedzę w zakresie metod i środków wpływających na wzrost i rozwój wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych | |
5,0 | student ma poszerzoną wiedzę na temat metod i środków wpływających na wzrost i rozwój wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych i umie przewidzieć skutki ich stosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_U01 Stosuje właściwe metody i środki do regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych | 2,0 | student nie umie zastosowac właściwych metod i środków do regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych |
3,0 | student umie zastosować właściwe metody i środki do regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych | |
3,5 | student prawidłowo stosuje poznane metody i środki do regulacji wzrostu i kwitnienia poznanych roślin ozdobnych | |
4,0 | student umie prawidłowo zastosować odpowiednie metody i środki regulujące wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych | |
4,5 | student ma szeroką wiedzę w zakresie stosowania odpowiednich metod i środków regulujących wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych i umie przewidzieć efekty ich stosowania | |
5,0 | student ma umiejetności w zakresie stosowania i doboru metod i środków regulujacych wzrost i rozwój gatunków roślin ozdobnych i umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C09_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie metod regulacji kwitnienia z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | 2,0 | student nie ma świadomości samodoskonalenia w zakresie stosowania metod regulujacych wzrost i kwitnienie roślin ozdobnych |
3,0 | student ma świadomość samodoskonalenia w zakresie stosowania metod regulujacych wzrost i kwitnienie roślin ozdobnych | |
3,5 | student ma świadomość samodoskonalenia się w stosowaniu nowych metod regulacji wzrostu i kwitnienia roślin ozdobnych | |
4,0 | student ma świadomość samodoskonalenia się w stosowaniu nowych metod regulujacych wzrost i rozwój roślin ozdobnych oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do środowiska naturalnego | |
4,5 | student ma świadomość doskonalenia się w zakresie stosowania nowych metod regulacji procesów życiowych w roślinach ozdobnych w odniesieniu do środowiska naturalnego, przyjmując postawę wrażliwą i zgodną z zasadami etyki. | |
5,0 | student ma świadomość ważności doskonalenia sie w zakresie stosowanych metod regulacji procesów życiowych w roślinach ozdobnych, wykazuje otwartość na nowoczesną wiedzę i aktywną postawę w propagowaniu i postępowaniu zgodnie z zasadami etyki |
Literatura podstawowa
- Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
- Prat J-Y., Retournard D., Jak zapewnić wielokrotne kwitnienie roślin, Delta. Warszawa PWRiL, Poznań, 1999
- Jankiewicz L. S. (red.), Regulatory wzrostu i rozwoju roślin. T. 2. Zastosowanie w ogrodnictwie, rolnictwie, leśnictwie i w kulturach tkanek, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Koncewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, 2006
- 3. Czasopisma branżowe (Hasło ogrodnicze, OWK, FlowerTech, Flora Culture International), 2011