Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia rolna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia rolna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna. gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny |
C-3 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określanie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. | 2 |
T-A-2 | Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makrokładniki | 2 |
T-A-3 | Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Komputerowe doradztwo nawozowe | 4 |
T-A-4 | Bilans substancji organicznej w glebie | 2 |
T-A-5 | Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu | 3 |
T-A-6 | Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma | 2 |
T-L-2 | Zasady pobierania i przygotowania próbek nawozów naturalnych i organicznych do analiz chemicznych. Demonstracja nawozów naturalnych i organicznych | 1 |
T-L-3 | Demonstracja nawozów mineralnych jednoskładnikowych i wieloskładnikowych. Metody pobierania i przygotowania próbek nawozów mineralnych do analiz. Analiza jakościowa nawozów mineralnych. | 2 |
T-L-4 | Mineralizacja „na mokro” wybranych nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roslinnego. Oznaczanie zawartości azotu metodą destylacyjną | 2 |
T-L-5 | Technika pobierania materiału roślinnego i przygotowanie go do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”.Oznaczanie zawartości mikroskładników metodą ASA. | 2 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładu produkującego nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu | 2 |
T-W-2 | Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro w glebie. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin. | 3 |
T-W-3 | Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 2 |
T-W-4 | Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych | 2 |
T-W-6 | Asortyment środków wspomagających uprawę roślin | 2 |
T-W-7 | Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin | 1 |
T-W-8 | Systemy rolnictwa. | 1 |
T-W-9 | Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych | 3 |
T-W-10 | Efektywność i opłacalność nawożenia | 2 |
T-W-11 | Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin | 1 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Interpretacja wyników, umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu i ćwiczeń z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów | 4 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 11 |
31 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych | 12 |
A-T-3 | konsultacje przedmiotowe | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykałdowego | 14 |
A-W-3 | Konsultacje przedmiotowe | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego mateiału wykałdowego | 14 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Praca w zespołach |
M-5 | Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C17_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach | ROL_1A_W05 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ROL_1A_C17_W02 Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin. | ROL_1A_W18 | — | — | C-2, C-3 | T-W-11, T-W-3 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C17_U01 Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe | ROL_1A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-W-9 | M-4, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C17_K01 Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości | ROL_1A_K05, ROL_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_C17_K02 W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości | ROL_1A_K06, ROL_1A_K02 | — | — | C-4 | T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C17_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C17_W02 Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C17_U01 Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie chemii rolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C17_K01 Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C17_K02 W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001
- Krzywy E. 2007, Żywieenie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Fotyma. M., Mercik S., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 1995
- Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Krzywy E., Nowak W., Wołoszyk Cz., Chemia rolna. Przewodnik do ćwiczeń, Akademia Ronicza w Szczecinie, AR Szczecin, 1997
- Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
Literatura dodatkowa
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, Warszawa, 2008