Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.3
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.3
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.2
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl72
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu - przygotowanie własnych dokumentów elektronicznych (raport, prezentacja, kilp video, skoroszyt)
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
M-4Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
ROL_1A_W19C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
ROL_1A_U01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A01_K01
Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne, ma świadomość ciągłęj aktualizacji wiedzy w tym zakresie.
ROL_1A_K01C-1, C-3, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A01_W01
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
2,0
3,0Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
2,0
3,0Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A01_K01
Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne, ma świadomość ciągłęj aktualizacji wiedzy w tym zakresie.
2,0
3,0Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne, ma świadomość ciągłęj aktualizacji wiedzy w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Podręcznik użytkownika pakietu OpenOffice, http://openzone.pl/ksiazka/, 2011
  2. Opis pakietu Open Office, http://pl.wikibooks.org/wiki/OpenOffice.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. http://openoffice.pl/, http://www.ux.pl/openoffice/ http://pl.openoffice.org/, 2012
  2. Kurs języka html, http://pl.html.net/tutorials/html/, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.2
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.3
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.3
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.2
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_A01_W01Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Metoda projektu - przygotowanie własnych dokumentów elektronicznych (raport, prezentacja, kilp video, skoroszyt)
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_A01_K01Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne, ma świadomość ciągłęj aktualizacji wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
Treści programoweT-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu OpenOffice i ich zastosowanie.
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu - przygotowanie własnych dokumentów elektronicznych (raport, prezentacja, kilp video, skoroszyt)
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
M-4Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi kreatywnie wykorzystać narzędzia informatyczne, ma świadomość ciągłęj aktualizacji wiedzy w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0