Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy2
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka1
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka1
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka1
5
wykłady
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.1
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie materiału na ćwiczenia8
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
ROL_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_W02
Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
ROL_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
ROL_2A_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_U02
Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
ROL_2A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
ROL_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1
ROL_2A_O05_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
ROL_2A_K06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O05_W02
Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat przyczyn degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
ROL_2A_O05_U02
Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z zdrową żywnością
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
ROL_2A_O05_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy2
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka1
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka1
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.1
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie materiału na ćwiczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_W02Student ma poszerzona wiedzę dot skutków degradacji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat przyczyn degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_U01W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-A-2Zmiany globalne klimatu i wpływ klimatu na zdrowie człowieka
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_U02Student samodzielnie analizuje problemy związane ze zdrową żywnością i wpływem żywności na zdrowie czlowieka i przygotowuje prezentacje z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-A-4Wpływ zanieczyszczonej żywności na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z zdrową żywnością
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
T-W-2Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie człowieka.
T-A-1Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy
T-A-3Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_O05_K02Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska