Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Technika cieplna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika cieplna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>, Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki wyższej. |
W-2 | Podstawy fizyki - mechanika i ciepło. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentow z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w urządzeniach cieplnych stosowanych w technice rolniczej. |
C-4 | Zrozumienie doniosłości problemu racjonalnej gospodarki zasobami energetycznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki miar stosowane w technice cieplnej. Przeliczanie jednostek miar. | 2 |
T-A-2 | Bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych. | 2 |
T-A-3 | Sprawdzian nr 1 | 1 |
T-A-4 | Zastosowania termicznego równania stanu gazów doskonałych w obliczeniach cieplnych | 1 |
T-A-5 | Przyklady obliczeniowe roztworów gazów doskonałych. | 1 |
T-A-6 | Obliczenia parametrów termicznych i kalorycznych wybranych przemian gazów doskonałych. | 1 |
T-A-7 | Sprawdzian nr 2 | 1 |
T-A-8 | Obliczenia przykladowych obiegów temodynamicznych. | 2 |
T-A-9 | Przykładowe przemiany powietrza wilgotnego. Praca z wykresem i - X. Metody pomiaru wilgotności powietrza. Konwekcyjne suszenie płodów rolnych - przyklady obliczeniowe. | 2 |
T-A-10 | Obliczenia podstawowych przypadkow wymiany ciepla. Złożona wymiana ciepła, obliczanie strat ciepla przez ścianę budynku. | 2 |
T-A-11 | Przykład obliczeń wymiennika ciepła. | 1 |
T-A-12 | Sprawdzian nr 3 | 1 |
T-A-13 | Przykład obliczeń wymiennika ciepla. | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne i definicje podstawowe: parametry stanu, substancja, masa.Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki. | 2 |
T-W-2 | Pierwsza zasada termodynamiki,energia wewnętrzna, praca mechaniczna, ciepło, ciepło właściwe,entalpia. | 2 |
T-W-3 | Własności gazów doskonałych i półdoskonałych, termiczne równanie stanu gazów doskonałych, roztwory gazów doskonałych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyczne przemiany gazow doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa. | 2 |
T-W-5 | Druga zasada termodynamiki: procesy odwracalne i nieodwracalne, entropia, zasada wzrostu entropii. Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn cieplnych: silników, chlodziarek, pomp ciepła. | 2 |
T-W-6 | Pary i gazy rzeczywiste. Stany skupienia. Izobaryczny proces parowania. Para wodna i jej przemiany, wwykres i - s. | 1 |
T-W-7 | Termodynamika powietrza wilgotnego. Przemiany powietrza wilgotnego. Wykres i - X. Proces suszenia. | 2 |
T-W-8 | Spalanie: rodzaje i sklad paliw, obliczenia stechiometryczne dla spalania zupełnego. Straty powstające przy spalaniu. Wartość opałowa i ciepło spalania. | 1 |
T-W-9 | Wymiana ciepła: przewodzenie, konwekcja, promieniowanie. Prawo Fouriera. Prawo Newtona. Złożona wymiana ciepla. Wymiana ciepła przy przepływie czynnika. | 2 |
T-W-10 | Wymienniki ciepla. Rodzaje wymienników ciepła. Rekuperatory współprądowe i przeciwprądowe. Przyklady zastosowań wymienników ciepła w technice rolniczej. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 32 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z teorii, pytania i zadania zamknięte i otwarte. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z teorii. |
S-3 | Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań na zajęciach. |
S-4 | Ocena formująca: Praca domowa z zadań (ćwiczenia). |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C21_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | TRL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C21_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | TRL_1A_U18 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-11, T-A-9, T-A-2, T-A-8, T-A-5, T-A-6, T-A-13, T-A-10, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C21_K01 Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C21_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Zna większość podstawowych pojęć z zakresu termodynamiki. Zna zasady termodynamiki. Zna przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | |
3,5 | Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i częściowo rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna i częściowo rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | |
4,0 | Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | |
4,5 | Dobrze zna i rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki. Dobrze zna i rozumie zasady teermodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna i rozumie proces spalania. Dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i doskonale rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Bardzo dobrze zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Bardzo dobrze zna i rozumie proces spalania. Bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C21_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu techniki cieplnej. |
3,0 | Student potrafi wykonywać większość podstawowych obliczeń termodynamicznych. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi poprawnie formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi poprawnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi dobrze formułować równania bilansów energetycznych dla większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi dobrze analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych. | |
4,5 | Student potrafi prawie bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi nieomal bezbłędnie formułować równania bilansów energetycznych prawie wszystkich podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi doskonale formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C21_K01 Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,0 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze uzasadnić swoje poglądy. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Bardzo obrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi bardzo dobrze uzasadnić swoje poglądy i kompetentnie bronić swojego stanowiska. |
Literatura podstawowa
- Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 2000
- Pabis J., Podstawy techniki cieplnej w rolnictwie, PWRiL, 1983
- Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1997
Literatura dodatkowa
- Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1986