Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia rybacka
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.2
T-L-4Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-5Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
18
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.1
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.1
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.1
T-W-4Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.1
T-W-5Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).3
T-W-6Wyciszanie genów.2
T-W-7Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.1
T-W-8Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-9Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-10Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.2
T-W-11Zasady analizy genomów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z prowadzącym24
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza22
A-L-4Przygotowanie do egzaminu26
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
RYB_1A_W10, RYB_1A_W13, RYB_1A_W19, RYB_1A_W08, RYB_1A_W09C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
RYB_1A_U16, RYB_1A_U11C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
RYB_1A_K04C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., PWN, Warszawa, 2009
  3. Jankun M., Furgała-Selezniow. G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowania wodnego., UWM, Olsztyn, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003
  2. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków., PWN, Warszawa, 1998
  3. Liu J., Aquaculture genome technologies, Blackwell, 2007, First

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.2
T-L-4Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-5Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.1
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.1
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.1
T-W-4Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.1
T-W-5Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).3
T-W-6Wyciszanie genów.2
T-W-7Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.1
T-W-8Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-9Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-10Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.2
T-W-11Zasady analizy genomów.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z prowadzącym24
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza22
A-L-4Przygotowanie do egzaminu26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_W01Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W10Zna terminologię stosowaną w genetyce oraz zna podstawowe sposoby wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-4Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-5Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-W-8Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-9Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-7Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-4Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Wyciszanie genów.
T-W-10Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-5Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-11Zasady analizy genomów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_U01Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-4Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-5Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-W-8Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-9Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-7Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-4Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Wyciszanie genów.
T-W-10Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-5Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-11Zasady analizy genomów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-4Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-5Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-W-8Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-9Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-7Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-4Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Wyciszanie genów.
T-W-10Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-5Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-11Zasady analizy genomów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0