Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria środowiska wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria środowiska wodnego | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student rozpoczynający przedmiot powinien mieć podstawową wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki, matematyki, biotechnologii i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z procesami i liniami technologicznymi wykorzystującymi procesy biotechnologiczne w bionżynierii środowiska wodnego w szczególności w produkcji biopaliw, oczyszczaniu ścieków i marikulturze |
C-2 | Dodatkowym celem przedmiotu jest nauczenie studenta podstawowych obliczeń związanych z projektowaniem linii technologicznych wykorzystujących procesy biotechnologiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nanofiltracja wody | 2 |
T-L-2 | Nanofiltracja wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie nanofiltracji do uzdatniania wody | 2 |
T-L-4 | Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów do produkcji mikroglonów na biomasę | 2 |
T-L-5 | Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia biologicznego | 4 |
T-L-6 | Wybrane zagadnienia z projektowania i eksploatacji bioreaktorów wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków pochodzenia przemysłowego | 4 |
T-L-7 | Elementy projektowania biogazowni | 4 |
T-L-8 | Wybrane zagadnienia z projektowania linii technologicznych do produkcji biopaliw | 4 |
T-L-9 | Bioinżynieryjne metody utylizacji, unnieczynniania i usuwania z środowiska wodnego odpadów i substancji niebezpiecznych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do bionżynierii środowiska wodnego | 2 |
T-W-2 | Technologia wytwarzania surowców energetycznych z biomasy pochodzenia morskiego - wodór, metanol, oleje, etanol | 6 |
T-W-3 | Wykorzystanie procesów mebranowych w oczyszczaniu wody | 6 |
T-W-4 | Akwaponiczne systemy produkcji biomasy do celów energetycznych | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka podłoży w produkcji biomasy w warunkach akwakultury | 2 |
T-W-6 | Biofloc - wykorzystanie w akwakulturze | 2 |
T-W-7 | Teoretyczne podstawy funkcjonowania instalacji produkującej biogaz | 2 |
T-W-8 | Technologie produkcji biogazu | 2 |
T-W-9 | Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia biologicznego | 3 |
T-W-10 | Technologie oczyszczania ścieków pochodzenia przemysłowego | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
A-L-3 | przygotowanie zadań, prezentacji i projektów | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | ćwiczenia z użyciem komputera |
M-3 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-4 | wykład informacyjny |
M-5 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przeprowadzana w oparciu o rozwiązanie zadań projektowych oraz wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
S-3 | Ocena formująca: Identyfikacja zachowań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-9_W01 Ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bionżynierii | RYB_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-5, M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-9_U01 potrafi wykonać proste obliczenia związane z projektowaniem procesów biotechnologicznych | RYB_1A_U01, RYB_1A_U18 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-9_K01 potrafi określić ryzyko i skutki środowiskowe wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | RYB_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-4 | M-5, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-9_W01 Ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bionżynierii | 2,0 | nie ma podstawowej wiedzy o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii |
3,0 | ma podstawową wiedzę o wybranych urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii | |
3,5 | ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii | |
4,0 | ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii i zna zasady działania i doboru ww urządzeń | |
4,5 | ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii, zna zasady działania i doboru ww urządzeń oraz tworzenia linii technologicznych | |
5,0 | ma podstawową wiedzę o urządzeniach, obiektach i systemach technicznych używanych w bioinżynierii, zna zasady działania i doboru ww urządzeń, tworzenia linii technologicznych zna wady i zalety stosowanych urządzeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-9_U01 potrafi wykonać proste obliczenia związane z projektowaniem procesów biotechnologicznych | 2,0 | nie potrafi wykonać prostych obliczeń |
3,0 | potrafi wykonać wybrane proste obliczenia i analizy | |
3,5 | potrafi wykonać proste obliczenia i analizy | |
4,0 | potrafi wykonać proste obliczenia i analizy | |
4,5 | potrafi wykonać skomplikowane obliczenia i analizy oraz ocenić niektóre z uzyskanych wyników | |
5,0 | potrafi wykonać skomplikowane obliczenia i analizy oraz ocenić uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-9_K01 potrafi określić ryzyko i skutki środowiskowe wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych |
3,0 | Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych | |
5,0 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie wykorzystania technologii bioinżynieryjnych a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym |
Literatura podstawowa
- O.I.Lekang, Aquaculture Enginnering, Blackwell, 2007
- R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- różni, internetowe strony firm bioinżynieryjnych