Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedz z biologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.4
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.4
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.4
T-L-4Technika sekwencjonowania.4
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.2
T-L-6Metody analizy genomu.6
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.2
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Genetyka mendlowska.2
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.2
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.2
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.2
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.2
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-8Transgeneza.2
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.2
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.2
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.2
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.2
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.2
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.30
A-L-3Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzęcego. Korzystanie ze słowników terminów genetycznych.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B14_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznycj. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W10C-1T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B14_U01
Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U11C-1T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
RYB_1A_K04C-1T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B14_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznycj. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik genetycznych.W stopniu podstawowym orientuje się w typach nożników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populacje i podstawowe metody transgenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B14_U01
Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drewa G., Podstawy genetyki., Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Kong R.C., A dictionary of genetics., University Press, Oxford, 2006, Seventh Edition
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.4
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.4
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.4
T-L-4Technika sekwencjonowania.4
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.2
T-L-6Metody analizy genomu.6
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.2
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Genetyka mendlowska.2
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.2
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.2
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.2
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.2
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-8Transgeneza.2
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.2
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.2
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.2
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.2
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.2
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.30
A-L-3Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzęcego. Korzystanie ze słowników terminów genetycznych.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B14_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznycj. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W10Zna terminologię stosowaną w genetyce oraz zna podstawowe sposoby wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik genetycznych.W stopniu podstawowym orientuje się w typach nożników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populacje i podstawowe metody transgenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B14_U01Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B14_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-11Badania molekularne - przegląd metod i technik.
T-W-12Inżynieria genomowa w akwakulturze.
T-W-5Genotyp i fenotyp. Determinacja płci.
T-W-6Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu.
T-W-7Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-8Transgeneza.
T-W-9Podstawy ewolucjonizmu.
T-W-10Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Genetyka mendlowska.
T-W-3Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych.
T-W-4Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy.
T-W-13Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym.
T-W-14Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy.
T-W-15GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka.
T-L-1Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób.
T-L-2Proces izolowania DNA i RNA z tkanek.
T-L-3Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR.
T-L-5Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej.
T-L-6Metody analizy genomu.
T-L-4Technika sekwencjonowania.
T-L-7Podstawowe testy genetyczne.
T-L-8Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody do realizacji zadania badawczego.
3,5
4,0
4,5
5,0