Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
Sylabus przedmiotu Oceanografia rybacka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceanografia rybacka | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z przedmiotów: Ekologia środowiska wodnego, Hydrobiologia, Fizyka i Hydrochemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach |
C-2 | Umiejętność planowania i przeprowadzania podstawowych analiz biologicznych |
C-3 | Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza |
C-4 | Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badań hydrobiologicznych. Próby jakościowo-ilościowe. Przegląd i zastosowanie narzędzi do poboru prób biologicznych. | 2 |
T-L-2 | Ogólna charakterystyka i przegląd gatunków morskich roślin wodnych (fitoplankton, mikroflora denna, makrofity). | 6 |
T-L-3 | Znaczenie roślinności wodnej dla rybactwa | 2 |
T-L-4 | Rozmieszczenie, znaczenie i metody pomiaru produkcji pierwotnej i wtórnej w ekosystemach morskich. | 4 |
T-L-5 | Abiotyczne i biotyczne czynniki kształtujące produkcję pierwotną w zbiornikach morskich | 2 |
T-L-6 | Plankton zwierzęcy. Przegląd gatunków, ogólna charakterystyka, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa | 4 |
T-L-7 | Szacowanie biomasy i zagęszczenia zooplanktonu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz | 3 |
T-L-8 | Analiza granulometryczna. Właściwości chemiczne i fizyczne osadów dennych. | 2 |
T-L-9 | Bentos (makro i meiobentos) - ogólna charakterystyka, przegląd, rozmieszczenie i znaczenie dla rybactwa | 8 |
T-L-10 | Szacowanie zagęszczenia i biomasy bentosu. Interpretacja uzyskanych wyników analiz. | 4 |
T-L-11 | Łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne w ekosystemach morskich | 4 |
T-L-12 | Zagrożenia i ochrona wód morskich | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geografia mórz i oceanów | 2 |
T-W-2 | Środowiskowy podział morza | 2 |
T-W-3 | Rzeźba dna oceanicznego. | 2 |
T-W-4 | Bental. Podział dna morskiego i jego charakterystyka. | 2 |
T-W-5 | Osady denne. Definicja, geneza, podział i znaczenie dla ichtiofauny. | 2 |
T-W-6 | Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Zasolenie wody morskiej. Definicja. podział i znaczenie dla ichtiofauny. | 2 |
T-W-7 | Wody słonawe. Estuaria - znaczenie ekologiczne | 2 |
T-W-8 | Czynniki chemiczne środowiska morskiego. Gazy w wodzie morskiej. Tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór. | 2 |
T-W-9 | Biogeny w wodzie morskiej i ich znaczenie dla hydrobiontów. | 2 |
T-W-10 | Światło w wodzie morskiej. Przejrzystość, barwa, strefy świetlne, przystosowania ichtiofauny. | 2 |
T-W-11 | Pionowy i poziomy rozkład temperatur w wodzie morskiej i oceanicznej. Eurytermy i stenotermy. | 4 |
T-W-12 | Dynamnika wód morskich i oceanicznych: prądy, falowanie i pływy. Znaczenie dla ichtiofauny | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Wykonanie konspektu | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-L-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-6 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-L-7 | Zaliczenie końcowe przedmiotu | 2 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-4 | przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-5 | zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia) |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu laboratoryjnego stosownego do realizownego według harmonogramu zadania; praca indywidualna i w grupach. |
M-4 | Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre. |
M-5 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-3_W01 Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem pelagialu i bentalu | RYB_1A_W09 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
RYB_1A_D1-3_W02 Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniające zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie) | RYB_1A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-12, T-L-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
RYB_1A_D1-3_W03 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: populacja, biocenoza, biom, ekosystem) i wyjaśnić podstawowe procesy zachodzące w środowisku morskim | RYB_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-5, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-3_U01 Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…) | RYB_1A_U01 | — | — | C-4, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-L-7, T-L-10, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
RYB_1A_D1-3_U02 Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium | RYB_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
RYB_1A_D1-3_U03 Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu | RYB_1A_U02, RYB_1A_U06 | — | — | C-1, C-4 | T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-L-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-3_K01 Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych | RYB_1A_K03, RYB_1A_K04 | — | — | C-3, C-4 | T-L-12 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-3_W01 Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem pelagialu i bentalu | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego |
3,0 | Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
3,5 | Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich | |
4,5 | Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
5,0 | Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
RYB_1A_D1-3_W02 Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniające zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie) | 2,0 | Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich |
3,0 | Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich | |
3,5 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów | |
4,0 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego | |
4,5 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych | |
5,0 | Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów | |
RYB_1A_D1-3_W03 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: populacja, biocenoza, biom, ekosystem) i wyjaśnić podstawowe procesy zachodzące w środowisku morskim | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych |
3,0 | Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-3_U01 Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…) | 2,0 | Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych |
3,0 | Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne | |
3,5 | Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne | |
4,0 | Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne | |
4,5 | Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne | |
5,0 | Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne | |
RYB_1A_D1-3_U02 Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium | 2,0 | Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi |
3,0 | Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu | |
3,5 | Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia | |
4,0 | Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia | |
4,5 | Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami | |
5,0 | Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania | |
RYB_1A_D1-3_U03 Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich |
3,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu | |
3,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady | |
4,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny | |
4,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju | |
5,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-3_K01 Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych | 2,0 | Nie posiada świadomości ekologicznej |
3,0 | Posiada świadomość ekologiczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych |
Literatura podstawowa
- Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
- Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
- Dera Jerzy, Fizyka morza, PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-14020-8
- Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998, ISBN 83-87327-35-2
- Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
- Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
- Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995