Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)

Sylabus przedmiotu Akwarystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwarystyka
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia, ekologia ogólna, podstawy akwarystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).6
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).7
T-L-3Kontrola oraz jakość wody2
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych5
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych5
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach2
T-L-7Podchów wylęgu3
30
wykłady
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.4
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia3
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).5
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,4
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego3
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"2
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych2
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne2
T-W-9Podchów wylęgu3
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opieka nad akwariami15
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-4_W01
Student będzie posiadał szczegółową wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
RYB_2A_W06, RYB_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2
RYB_2A_D1-4_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb
RYB_2A_W04, RYB_2A_W06C-1, C-2T-W-5, T-L-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
RYB_2A_U02, RYB_2A_U10, RYB_2A_U14C-1, C-2T-W-1, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2
RYB_2A_D1-4_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
RYB_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
RYB_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-4_W01
Student będzie posiadał szczegółową wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla morskich i słodkowodnych ryb akwariowych.
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie u wymagań środowiskowych dla ryb morskich i słodkowodnych.
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie obsługi akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, odpowiedniogo karmenia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, w większości potrafi właściwie dobrać zespoły obsadowe, właściwiej pielęgnować ryby, odpowiednio karmić – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
RYB_2A_D1-4_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb
2,0Student nie wie nic na temat tarła ryb
3,0Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb
3,5Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
4,0Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
4,5Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
5,0Student będzie miał wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić tarła ryb, nie umie właściwie pielegnować ikry ani wylęgu.
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student w większości przypadków właściwie pielęgnować ikrę różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
4,0Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijajacymi się zarodkami różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
4,5Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, w większości umie ryby doprowadzić do pełnej gotowosci tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
5,0Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie ryby doprowadzić do pełnej gotowości tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, właściwie pielęgnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wylęg i narybek.
RYB_2A_D1-4_U02
Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  2. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  3. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  4. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).6
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).7
T-L-3Kontrola oraz jakość wody2
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych5
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych5
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach2
T-L-7Podchów wylęgu3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.4
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia3
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).5
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,4
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego3
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"2
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych2
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne2
T-W-9Podchów wylęgu3
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opieka nad akwariami15
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-4_W01Student będzie posiadał szczegółową wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla morskich i słodkowodnych ryb akwariowych.
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie u wymagań środowiskowych dla ryb morskich i słodkowodnych.
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie obsługi akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, odpowiedniogo karmenia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, w większości potrafi właściwie dobrać zespoły obsadowe, właściwiej pielęgnować ryby, odpowiednio karmić – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-4_W02Student będzie miał wiedzę na temat przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie nic na temat tarła ryb
3,0Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb
3,5Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
4,0Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
4,5Student będzie miał w większości wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
5,0Student będzie miał wiedzę na temat sposobu przeprowadzania naturalnego i sztucznego tarła ryb, odpowiedniego doboru tarlaków, ich hypofizowania, pielegnacji ikry róznych gatunków ryb, opieki nad wylęgiem i narybkiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_2A_U14Potrafi stosować techniki połowowe.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić tarła ryb, nie umie właściwie pielegnować ikry ani wylęgu.
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student w większości przypadków właściwie pielęgnować ikrę różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
4,0Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijajacymi się zarodkami różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
4,5Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, w większości umie ryby doprowadzić do pełnej gotowosci tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, w większości przypadków właściwie pielegnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wyleg i narybek.
5,0Student posiada umiejętność przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb, umie ryby doprowadzić do pełnej gotowości tarłowej, umie odpowiednio pozyskać ikrę, właściwie pielęgnować rozwijające się zarodki różnych gatunków ryb, umie dbać o wylęg i narybek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-4_U02Student będzie znał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie założyć akwarium
3,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych,
3,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie podstawowych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, właściwie karmić ryby
4,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać odpowiedni sprzęt, właściwie karmić ryby
4,5Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby
5,0Student będzie posiadał techniki pozwalajace na zakładanie różnych zbiorników wodnych przystosowanych do potrzeb zespołów obsadowych, potrafi dobrać i zamontować odpowiedni sprzęt, właściwie dobrać pokarm i karmić ryby, transportować ryby i poddać kwarantannie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-4_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"
T-W-9Podchów wylęgu
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych
T-L-3Kontrola oraz jakość wody
T-L-7Podchów wylęgu
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole