Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)
Sylabus przedmiotu Ekologia i sozologia wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia i sozologia wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, ochrony środowiska, geografii, chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu zaznajomienie z zagadnieniami dotyczącymi ekologii i ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem wód, a także pzybliżyć działania (np. ochrona prawna, trendy w technologii) mające na celu minimalizację negatywnych czynników i efektów antropopresji na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska | 1 |
T-K-2 | Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne. | 2 |
T-K-3 | Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. | 1 |
T-K-4 | Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko | 1 |
T-K-5 | Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu. | 2 |
T-K-6 | Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji. | 2 |
T-K-7 | Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer | 2 |
T-K-8 | Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich.. | 2 |
T-K-9 | Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów. | 2 |
T-K-10 | Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje). | 1 |
T-K-11 | System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce. | 1 |
T-K-12 | Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo słuchaczy w zajęciach | 20 |
A-K-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-K-3 | Samodzielne przygotowanie przez słuchaczy referatów na zadany temat | 20 |
A-K-4 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego |
M-2 | Metody weryfikujące - ocena referatu przygotowanego w formie pisemnej |
M-3 | Obserwacja pracy w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywności na zajęciach - samodzielne przygotowywanie się studenta z zagadnień omawianych w czasie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Obserwacja zachowania w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_W01 Słuchacz studium doktoranckiego posiada wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Posaiada wiedzę na temat stanu środowiska, zagrożeń antropogennych, metod unieszkodliwiania zanieczyszczeń i aspektów prawnych ochrony środowiska. | RYBS3_3A_W03, RYBS3_3A_W04 | — | — | T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_U01 Student potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, potrafi analizować i zaproponoiwać odpowiednie metody ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem technologii i zastosowań inżynieryjnych temu celowi służących. | RYBS3_3A_U05, RYBS3_3A_U04 | — | — | T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_K01 Student potrafi swpółpracować w zespole, postępować zgodnie z zasadami współżycia w grupie, rozumie zagrożenia dla srodowiska naturalnego wynikajaće z podejmowanych zadań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K03, RYBS3_3A_K04 | — | — | T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_W01 Słuchacz studium doktoranckiego posiada wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Posaiada wiedzę na temat stanu środowiska, zagrożeń antropogennych, metod unieszkodliwiania zanieczyszczeń i aspektów prawnych ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował co najmniej 60% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_U01 Student potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, potrafi analizować i zaproponoiwać odpowiednie metody ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem technologii i zastosowań inżynieryjnych temu celowi służących. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował co najmniej 60% treści programowych, poprawnie wskazuje zagrożenia dla środowiska i metody zapobiegania tym zagrożeniom | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYBS3_3A_C.7.3_K01 Student potrafi swpółpracować w zespole, postępować zgodnie z zasadami współżycia w grupie, rozumie zagrożenia dla srodowiska naturalnego wynikajaće z podejmowanych zadań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdolność do współpracy w grupie, jest w stanie ponosić odpowiedzialność za podejmowane decyzje i rozumie zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Mackenzie, A.S. Ball, S.R. Virolee, Ekologia. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009
- A. Głaszczka, W.J. Wardal, W. Romaniuk, T. Domasiewicz, Technologie energii odnawialnej, MULTICO, Warszawa, 2011
- K. Miksch, J. Sikora, Biotechnologie ścieków, PWN, Warszawa, 2010
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, PWN, Warszawa, 2010
- M. Bodzek, K. Konieczny, Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Seider-Przywecki, Warszawa, 2011
- J. Weiner, Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
- S. Wiąckowski, Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz, 1998
- J.D. Allan, Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- P.A. Allen, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa, 2000