Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Metody instrumentalne w analizie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody instrumentalne w analizie żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw fizyki, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk optycznych.
W-2Znajomośc podstaw chemii fizycznej
W-3Zaliczone zajęcia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.1
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.1
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.1
9
wykłady
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych1
T-W-3Etapy procesu analitycznego.1
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.1
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.1
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC1
T-W-9Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury naukowej11
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury naukowej14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
TZZ_1A_W07C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
TZZ_1A_U03C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U03
Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U05C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U04
Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U06C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U05
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Student maa świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potrafai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U03
Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U04
Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U05
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Student maa świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
2,0
3,0Student ma ograniczoną a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczepanik W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2002, lub wydania nowsze
  2. Witkiewicz Z., Podstawy Chromatografii, WNT, 1995
  3. Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Trelecki J., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i ibiofizyki. Podręcznik dla studentów, PZLW, 1999
  2. Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  3. Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.1
T-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.1
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych1
T-W-3Etapy procesu analitycznego.1
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.1
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.1
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC1
T-W-9Zaliczenie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury naukowej11
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury naukowej14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potrafai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_U04Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_U05Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tzpw_K01Student maa świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-L-2Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-5Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-6Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-1Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
T-L-3Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-4Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0