Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chłodnictwo i przechowalnictwo | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
W-2 | Podstawy fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, szklenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie | 2 |
T-L-3 | Technologia schładzania surowca lodem | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów | 2 |
T-L-6 | Proces zamrażania "freeze flo" | 2 |
T-L-7 | Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2 | 2 |
T-L-8 | Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach | 2 |
T-L-10 | Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców | 2 |
T-L-11 | Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych | 2 |
T-L-12 | Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców | 2 |
T-L-13 | Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych | 2 |
T-W-2 | Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności | 1 |
T-W-3 | Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling) | 1 |
T-W-4 | Technologia częściowego zamrażania | 2 |
T-W-5 | Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy | 2 |
T-W-6 | Technologia i technika rozmrażania | 2 |
T-W-7 | Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja) | 1 |
T-W-8 | Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 27 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. | TZZ_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
TZZ_1A_D10tiz_W02 Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania. | TZZ_1A_W22 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
TZZ_1A_D10tiz_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | TZZ_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
TZZ_1A_D10tiz_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | TZZ_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności | |
TZZ_1A_D10tiz_W02 Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
TZZ_1A_D10tiz_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | 2,0 | Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
TZZ_1A_D10tiz_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
- Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
- Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
- Stodolnik L., Zarzycki B., Szczepanik G., Chłodnictwo (Miniskrypt), AR Szczecin, Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
- Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1977
- Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
- Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
- Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
- Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Politechnika Łódzka, Łódź, 1995
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008