Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Kultura żywienia w różnych regionach świata:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kultura żywienia w różnych regionach świata | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie czowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywnosci. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie | 1 |
T-A-2 | Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 1 |
T-A-3 | Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza | 1 |
T-A-4 | Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 2 |
T-A-5 | Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 2 |
T-A-6 | Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 2 |
T-A-7 | Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 2 |
T-A-8 | Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia | 1 |
T-W-2 | Historia produktów żywnościowych | 1 |
T-W-3 | Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej | 1 |
T-W-4 | Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych | 1 |
T-W-5 | Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu | 1 |
T-W-6 | Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | Konsultacja z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata. |
M-5 | Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09 | — | — | C-2, C-1 | — | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_U01 Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U12 | — | — | C-2, C-1 | — | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | — | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_U01 Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-8tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu., Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
- Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II., yd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
- Malaguzzi S., Wokół stołu., Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
- Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata., Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
- Piras C., Culinaria Ialia – Kulinarna podróż po Włoszech., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005
- Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy., Wyd. Kulinaria Konemann, 2004
- Domine A., Kulinaria francuskie., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005
Literatura dodatkowa
- Jabłońska T., Dawne zastawy stołowe, Wyd. Sport i Turystyka MUZA SA, Warszawa, 2008
- Kowecka E., W salonie i kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i dworów polskich w XIX w., Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2008
- Łozińska M., Smaki dwudziestolecia. Zwyczaje kulinarne, bale i bankiety., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Futkowska J., Walęcka-Zdroik M., Smaki Ameryki., Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
- Scolari S., Kuchnia chińska., Wyd. SAMP, Warszawa, 2005
- Barbasiewicz M., Dobre maniery w przedwojennej Polsce., Warszawa, 2012