Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Alergie pokarmowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alergie pokarmowe | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia ywności, podstawy żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie podsatwowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych. | 2 |
T-A-2 | Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przykładowych wyników. | 2 |
T-A-3 | Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety. Analiza przypadku. | 2 |
T-A-4 | Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników. | 2 |
T-A-5 | Alergeny w żywności. Testy w diagnozowaniu alergii pokarmowych. | 2 |
T-A-6 | Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na różne składniki żywności. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fijologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości. Alergie pokarmowe - definicja, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne. | 1 |
T-W-2 | Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego | 1 |
T-W-3 | Pseudoalergia pokarmowa. | 1 |
T-W-4 | Metody obniżania alergenowości produktów. | 1 |
T-W-5 | Diagnostyka alergii pokarmowych. | 1 |
T-W-6 | Alergie IgE-niezależne. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Kosultacje z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergiii pokarmowej. |
M-4 | Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_U01 Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U12 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_U01 Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,5 | Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-1oaiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, Wyd. UMCS, Lublin, 2006
- Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010