Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Dietetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 4 | 2 |
T-L-2 | Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet. | 2 |
T-L-3 | Układanie diet odchudzających. | 2 |
T-L-4 | Schemat postępowania po zbiegach bariatrycznych. | 2 |
T-L-5 | Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności. | 2 |
T-L-6 | Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii, nietolerancji laktozy. | 2 |
T-L-7 | Dieta w cukrzycy typu 2 - układanie diet w cukrzycy typu 2. | 2 |
T-L-8 | Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH. | 2 |
T-L-9 | Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej. | 2 |
T-L-10 | Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym. | 2 |
T-L-11 | Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym). | 2 |
T-L-12 | Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby. | 2 |
T-L-13 | Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka. | 2 |
T-L-14 | Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Niedożywienie pacjentów. Dieta łatwostrawna. | 3 |
T-W-2 | Żywienie ludzi starszych wiekiem. | 3 |
T-W-3 | Otyłość chorobą cywilizacji. | 3 |
T-W-4 | Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze. | 3 |
T-W-5 | Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne. | 4 |
T-W-6 | Żywienie w cukrzycy. | 4 |
T-W-7 | Charakterystyka diety śródziemnomorskiej. | 3 |
T-W-8 | Dieta w chorobach wątroby. | 3 |
T-W-9 | Diety ze zmienioną ilością białek (nerki). | 3 |
T-W-10 | Składniki żywności a leki. | 4 |
T-W-11 | Nutrigenomika. | 4 |
T-W-12 | Preparaty o działniu modyfikującym metabolizm ustroju. | 4 |
T-W-13 | Oddziaływanie składników żywności na kancerogeneze. | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
A-L-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 40 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych |
M-6 | Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach. | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-9, T-L-14, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-9, T-L-14, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_U01 Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
- Hasik J., Hryniewiecki L., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
- Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, Wyd. UWM, Olsztyn, 2002
- Tatoń J., Cukrzyca typu II: Poradnik dla pacjentów, PZWL, Warszawa, 1998
- Poniewierka E. (red), Żywienie w chorobach przewodu pokarmowego i zaburzeniach metabolicznych, Cornetis, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
- Kunachowicz H., Dieta bezglutenowa: co wybrać?, PZWL, Warszawa, 2001
- Socha J., Żywienie dzieci zdrowych i chorych, PZWL, Warszawa, 1998
- Szczepańska A., Dieta łatwostrawna, PZWL, Warszawa, 2011
- Tatoń J., Zdrowie i smaczne żywienie osób z cukrzycą i ich rodzin, PZWL, Warszawa, 2003
- Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
- Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003