Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Alergie pokarmowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie pokarmowe
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, podstawy żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-A-2Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-A-4Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-5Testy w diagnozowaniu alergii pokarmowych IgE-niezależnej.2
T-A-6Alergia pokarmowa IgG zalezna-diagnostyka2
T-A-7Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-A-8Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.1
T-A-9Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.1
T-A-10Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-A-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji glutenu.1
T-A-12Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji laktozy.1
20
wykłady
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.1
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.1
T-W-3Uwarunkowania alergii pokarmowej.1
T-W-4Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.1
T-W-5Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.1
T-W-6Pseudoalergia pokarmowa.1
T-W-7Metody obniżania alergenowości produktów.1
T-W-8Diagnostyka alergii pokarmowych.1
T-W-9Alergie IgE-niezależne.1
T-W-10Immunomodulujące działanie ogólnodostępnych preparatów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Konsultacje z nauczyielem5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W12C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U12, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U03C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_U01
Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, UMCS, Lublin, 2006
  3. Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii pokarmowych.2
T-A-2Metody określania reakcji nadwrażliwości. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-3Etapy diagnostyki alergii pokarmowej, wywiad, badanie ogólnolekarskie, diety.2
T-A-4Etapy diagnostyki alergii pokarmowej- badania laboratoryjne. Analiza przykładowych wyników.2
T-A-5Testy w diagnozowaniu alergii pokarmowych IgE-niezależnej.2
T-A-6Alergia pokarmowa IgG zalezna-diagnostyka2
T-A-7Schemat żywienia dzieci karmionych naturalnie i sztucznie z alergią i bez.2
T-A-8Alergeny mleka. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka mleka.1
T-A-9Alergeny jaj. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka jaja.1
T-A-10Alergeny ryb i owoców morza. Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem alergii na białka ryb i owoców morza.2
T-A-11Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji glutenu.1
T-A-12Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci z uwzględnieniem nietolerancji laktozy.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrażliwości.1
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.1
T-W-3Uwarunkowania alergii pokarmowej.1
T-W-4Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.1
T-W-5Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.1
T-W-6Pseudoalergia pokarmowa.1
T-W-7Metody obniżania alergenowości produktów.1
T-W-8Diagnostyka alergii pokarmowych.1
T-W-9Alergie IgE-niezależne.1
T-W-10Immunomodulujące działanie ogólnodostępnych preparatów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Konsultacje z nauczyielem5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-1zc_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania układu immunologicznego, istoty alergii pokarmowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Ma wiedzę na temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-1zc_U01Posiada umiejętność doboru metody w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania diet dla osób z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi dobrać metody do oceny odporności, zaprojektować diety osób z alergią pokarmową. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-1zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za żywienie ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z zaburzeniami odporności lub alergią pokarmową.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod oceny odporności swoistej i nieswoistej oraz alergii pokarmowej.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.