Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Analityka żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analityka żywności | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie widma FT-NIR | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia | 2 |
T-L-5 | Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii | 4 |
T-L-6 | Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD | 2 |
T-L-7 | Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne metody analityczne | 3 |
T-W-2 | Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR | 2 |
T-W-3 | Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne | 1 |
T-W-4 | Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE) | 1 |
T-W-5 | Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury | 1 |
T-W-6 | Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne | 1 |
T-W-7 | Akredytacja i certyfikacja laboratorium | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 4 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | TZZ_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5 | M-2 | S-1 |
TZZ_2A_Gr1-1zc_U03 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | TZZ_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_Gr1-1zc_U04 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_Gr1-1zc_U05 Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. | TZZ_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-2 |
TZZ_2A_Gr1-1zc_U06 Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | TZZ_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-1zc_U03 Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-1zc_U04 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-1zc_U05 Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-1zc_U06 Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Sawston, Cambridge, 1998
- Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
- Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
- Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 1992
- Kołakowska A., Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), CRC, Boca Raton, 2002