Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW1 40 2,00,25egzamin
laboratoriaL1 55 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza metod dotycząch oceny jakości i bezpieczeństwa produktów spożywczych2
T-A-2Plan badania wybranego produktu spożywczego4
T-A-3Analiza prawa zywnościowego w zakresie wymagań bezpieczeństwa żyności2
T-A-4Codex alimentarius a prawo Unii Europejskiej2
10
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.4
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.4
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.3
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.6
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.6
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.6
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.6
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.6
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia4
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.4
T-L-11Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych6
55
wykłady
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne.2
T-W-2Trendy w analityce.3
T-W-3Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR.3
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC.3
T-W-5Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne.3
T-W-6Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników.6
T-W-7Metody mikroskopowe.3
T-W-8Instrumentalna analiza tekstury.3
T-W-9Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy.3
T-W-10Metody immunologiczne.2
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.3
T-W-12Badania między laboratoryjne.3
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium3
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W12C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_C1oaizjz_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U02C-1T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_C1oaizjz_U03
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
TZZ_2A_U03C-1T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZZ_2A_C1oaizjz_U04
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_C1oaizjz_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U07C-1T-W-12, T-W-13, T-W-11M-1S-2
TZZ_2A_C1oaizjz_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C1oaizjz_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C1oaizjz_U03
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C1oaizjz_U04
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C1oaizjz_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi przy pomocy opracować i przeprowadzić systemy GMP, GHP, HACCP.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_C1oaizjz_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1oaizjz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Cambridge, 1998
  2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  4. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  5. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
  2. Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 2002
  3. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8, CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza metod dotycząch oceny jakości i bezpieczeństwa produktów spożywczych2
T-A-2Plan badania wybranego produktu spożywczego4
T-A-3Analiza prawa zywnościowego w zakresie wymagań bezpieczeństwa żyności2
T-A-4Codex alimentarius a prawo Unii Europejskiej2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.4
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.4
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.3
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.6
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.6
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.6
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.6
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.6
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia4
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.4
T-L-11Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych6
55

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne.2
T-W-2Trendy w analityce.3
T-W-3Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR.3
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC.3
T-W-5Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne.3
T-W-6Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników.6
T-W-7Metody mikroskopowe.3
T-W-8Instrumentalna analiza tekstury.3
T-W-9Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy.3
T-W-10Metody immunologiczne.2
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.3
T-W-12Badania między laboratoryjne.3
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium3
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Bieżące przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Studiowanie literatury naukowej6
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Trendy w analityce.
T-W-3Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR.
T-W-6Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników.
T-W-9Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy.
T-W-7Metody mikroskopowe.
T-W-8Instrumentalna analiza tekstury.
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne.
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC.
T-W-5Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne.
T-W-12Badania między laboratoryjne.
T-W-10Metody immunologiczne.
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-11Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Trendy w analityce.
T-W-3Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR.
T-W-6Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników.
T-W-9Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy.
T-W-7Metody mikroskopowe.
T-W-8Instrumentalna analiza tekstury.
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne.
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC.
T-W-5Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne.
T-W-12Badania między laboratoryjne.
T-W-10Metody immunologiczne.
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-11Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U02Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U03Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U04Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U05Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-12Badania między laboratoryjne.
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi przy pomocy opracować i przeprowadzić systemy GMP, GHP, HACCP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_U06Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Trendy w analityce.
T-W-3Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR.
T-W-6Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE). Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników.
T-W-9Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy.
T-W-7Metody mikroskopowe.
T-W-8Instrumentalna analiza tekstury.
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności. Nowoczesne metody analityczne.
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC.
T-W-5Detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne.
T-W-12Badania między laboratoryjne.
T-W-10Metody immunologiczne.
T-W-13Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-W-11Organizacja pracy laboratorium.
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-11Wykorzystanie techniki TLC do wykrywania substancji niedozwolonych
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_C1oaizjz_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa.
T-L-9Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-10Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metodą GC.
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec.
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD.
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii.
T-L-5Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych.
T-L-4Ustalenie procedur chromatografii.
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych.
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR. Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0