Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z technologii żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu współczesne trendy w technologii żywności powinien mieć wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, chłodnictwa, technologii mleczarskiej, technologii roślinnej, ogólnej technologii żywności, inżynierii procesowej
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu4
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa13
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego6
T-L-5Ocena właściwości funkcjonalnych wybranych surowców roślinnych6
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów4
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych13
T-W-4Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim6
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych. Przetwórstwo warzyw, owoców i zbóż. Podstawowe technologie piekarskie6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury17
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W13, TZiZu_2A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TZZ_2A_D5oaizjz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W13, TZiZu_2A_W15C-2T-W-4M-1S-1
TZZ_2A_D5oaizjz_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12, TZiZu_2A_W13, TZiZu_2A_W15C-3T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U14, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2
TZZ_2A_D5oaizjz_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
TZiZu_2A_U13, TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U14, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U16, TZiZu_2A_U03C-2T-L-4M-2S-2
TZZ_2A_D5oaizjz_U03
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U06, TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U08, TZiZu_2A_U09, TZiZu_2A_U04, TZiZu_2A_U03C-3T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, nie zna niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,0student opanował niektóre aspekty pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5student opanował większość zagadnień związanych z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
TZZ_2A_D5oaizjz_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
TZZ_2A_D5oaizjz_W03
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, nie zna technologii ich przetwarzania
3,0student opanował niektóre zagadnienie związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
5,0student bardzo dobrze opanowł, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_U01
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przeprowadzeniem pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych ; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
TZZ_2A_D5oaizjz_U02
Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
TZZ_2A_D5oaizjz_U03
Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi przeprowadzić jego ocenę z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5oaizjz_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Pisula A., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, praca zbiorowa
  4. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I, WSiP, Warszawa, 1999
  5. Pijanowski E., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. I, PWRiL, Warszawa, 1976
  6. Praca zbiorowa pod red. Ambroziaka Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
  7. Jankowski St., Zarys technologii młynarstwa i ciastkarstwa, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, czasopismo
  2. Mięso i Wędliny, czasopismo
  3. Meat Science, czasopismo
  4. Fleischwirtschaft, czasopismo
  5. Przegląd piekarski i cukierniczy, czasopismo
  6. Przegląd zbożowo-młynarski, czasopismo
  7. Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu4
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa13
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego6
T-L-5Ocena właściwości funkcjonalnych wybranych surowców roślinnych6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów4
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych13
T-W-4Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim6
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych. Przetwórstwo warzyw, owoców i zbóż. Podstawowe technologie piekarskie6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury17
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, zna niekonwencjonalne metody przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZiZu_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, nie zna niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,0student opanował niektóre aspekty pogłębionej wiedzy w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
3,5student opanował większość zagadnień związanych z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z pogłębioną wiedzą w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie jakości surowca, technologii mięsa i przetwórstwa drobiowego, niekonwencjonalnych metod przetwarzania i utrwalania mięsa i jego przetworów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod produkcji przetworów mlecznych, ich cech fizykochemicznych i funkcjonalnych oraz metod modyfikacji tych cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZiZu_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-W-4Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
3,5student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z atechnologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z technologią produkcji wybranych przetworów mlecznych, ich cechami fizykochemicznymi i funkcjonalnymi oraz metodami modyfikacji tych cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, zna technologie ich przetwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZiZu_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych
Treści programoweT-W-5Charakterystyka surowców roślinnych. Przetwórstwo warzyw, owoców i zbóż. Podstawowe technologie piekarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie 3 ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, nie zna technologii ich przetwarzania
3,0student opanował niektóre zagadnienie związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
4,0student opanował pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przydatnością technologiczną surowców roślinnych, oraz technologiami ich przetwarzania
5,0student bardzo dobrze opanowł, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą pogłębioną wiedzę w zakresie przydatności technologicznej surowców roślinnych, oraz technologii ich przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_U01Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływając na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, potrafi opracować odpowiednie receptury i zastosować metody uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przeprowadzeniem pogłębionej oceny jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych ; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości przetworów mięsnych i drobiowych, wpływaniem na uzyskanie zaplanowanej tekstury i struktury, opracowaniem odpowiednich receptury i zastosowaniem metod uszlachetniania mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_U02Student potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać pogłębionej oceny jakości przetworów mlecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
Treści programoweT-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z kdoborem odpowiedniej metody oceny i oceną jakości przetworów mlecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_U03Student potrafi dokonać pogłębionej oceny jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZu_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZu_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZu_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych
Treści programoweT-L-5Ocena właściwości funkcjonalnych wybranych surowców roślinnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie 3 ocen cząstkowych z kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych; potrafi przeprowadzić jego ocenę z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z pogłębioną oceną jakości i przydatności technologicznej wybranych surowców roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5oaizjz_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością właściwości fizykochemicznych i funkcjonalnych przetworów mlecznych, sposobów modyfikacji tych cech, oraz procesów technologicznych wybranych przetworów
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością technik i technologii, a także nowoczesnych i niekonwencjonalnych metod przetwarzania mięsa i drobiu
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z pogłębioną znajomością przetwórstwa wybranych surowców roślinnych
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-4Ocena właściwości fizykochemicznych wybranych produktów pochodzenia mlecznego
T-L-5Ocena właściwości funkcjonalnych wybranych surowców roślinnych
T-L-2Porównanie metod senosrycznych i instrumentalnych pomiaru jakości mięsa i przetworów mięsnych i drobiu
T-L-3Ocena wpływu wybranych czynników biologicznych i technologicznych w kształtowaniu jakości mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz przetworów z tego mięsa
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Metody kształtowania jakości mięsa i jego przetworów
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania i produkcji mięsa i przetworów mięsnych i drobiowych
T-W-4Charakterystyka i przydatność technologiczna mleka klaczy w porównaniu z mlekiem krowim
T-W-5Charakterystyka surowców roślinnych. Przetwórstwo warzyw, owoców i zbóż. Podstawowe technologie piekarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.