Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Patogeny w żywości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Patogeny w żywości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia ogólna |
W-2 | podstawy technologii żywności |
W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie mikroorganizmów których obecność w zywności stwarzac może zagrożenie dla bezpieczeństwa zdrowotnego konsumenta takiej zywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wskaźniki patogenów jelitowych w zywności. Oznaczanie ilościowe, identyfikacja | 8 |
T-L-2 | Zasady postępowania przy analizie żywności w kierunku Salmonella. Izolacja, identyfikacja biochemiczna i serologiczna. | 6 |
T-L-3 | Schemat postepowania przy analizie żywności w kierunku Listeria monocytogenes. Izolacja, identyfikacja feno- i genotypowa | 8 |
T-L-4 | Antybiotykooporność bakterii chorobotwórczych. | 2 |
T-L-5 | Gronkowce koagulazo-dodatnie i koagulazo ujemne w zywności. | 4 |
T-L-6 | Sporotwórcze bakterie chorobotwórcze. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Statystyki epidemiologiczne dot. infekcji /zatruć pokarmowych | 2 |
T-W-2 | Główne źródła patogenów w zywności i drogi ich przenoszenia; specyfika surowcowa. | 2 |
T-W-3 | Typowe patogeny jelitowe: Salmonella spp., chorobotwórcze E. coli, Yersinia enterocolitica, Cronobacter sakazakii; charakterystyka, mechanizm infekcji. | 7 |
T-W-4 | Inne patogeny przenoszone droga pokarmowa: Listeria monocytogenes, Campylobacter | 5 |
T-W-5 | Gronkowce w żywności. | 2 |
T-W-6 | Sporotwórcze bakterie chorobotwórcze w żywności. | 4 |
T-W-7 | Żywnośc jako nośnik wirusów, pokarmowa droga infekcji | 2 |
T-W-8 | Toksynotwórcze grzyby mikroskopowe w żywności | 2 |
T-W-9 | Toksyny alg w zywności pochodzenia morskiego. | 2 |
T-W-10 | Nowe patogeny w zywności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | aktywny udział w zajęciach praktycznych | 30 |
A-L-2 | przygotowywanie sie do bieżących zajeć | 30 |
A-L-3 | opis biezących czynności i wyników zw konsultacji z prowadzącym | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca własna - studiowanie wskazanych materialów źródlowych z omawianego zakresu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | tematyczne wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | praktyczne zajęcia z zasad postepowania i stosowanych technik badawczych w kierunkowej analizie mikrobiologicznej |
M-3 | interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena przygotowania teoretycznego studenta do realizacji zajęc praktycznych z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i umiejętności organizowania przez studenta warsztatu pracy na zajęciach praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: ocena znajomości technik, biegłości w pracy analitycznej, umiejętnościi interpretacji wyników analiz |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-5 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_W01 Wie nośnikiem jakich zagrożeń może być zywność, zna patogeny przenoszone drogą pokarmową, glowne ich źródła oraz drogi przenoszenia do żywnosci. | ZBJZ_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-5, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_U01 Umie przygotowac warsztat, wybrac metodę i przeprowadzić analizę mikrobiologiczna zywności w kierunku róznych bakterii chorobotwórczych. | ZBJZ_1A_U02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-5, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_K01 Jest świadom nosnikiem jakich patogenów może być zywność okreslonego typu oraz jak ograniczać mozliwość takiego zagrożenia | ZBJZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-5, S-4, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_W01 Wie nośnikiem jakich zagrożeń może być zywność, zna patogeny przenoszone drogą pokarmową, glowne ich źródła oraz drogi przenoszenia do żywnosci. | 2,0 | |
3,0 | nie zna mozliwych źródeł i dróg przenoszenia czesci patogenów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_U01 Umie przygotowac warsztat, wybrac metodę i przeprowadzić analizę mikrobiologiczna zywności w kierunku róznych bakterii chorobotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić analize zywności w kierunku glównych bakterie chorobotworczych; nie umie zinterpretowac uzyskanych wynikow | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO6-12_K01 Jest świadom nosnikiem jakich patogenów może być zywność okreslonego typu oraz jak ograniczać mozliwość takiego zagrożenia | 2,0 | |
3,0 | jest świadom związku tylko wybranych patogenów z nosnikiem takim jak żywność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A.A., D.D.Whitt, Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, W-wa, 2010, 1 dodruk
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011, 1 dodruk
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Virella G, Mikrobiologia i choroby zakaźne, Wyd. Medyczne Urban@Partner, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, W-wa, 2006, 1
- Gawęcki J., Z.Libudzisz, Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2010, 3
- Skrabka-Błotnicka T., B. Masłowski, Bezpieczeństwo zywności, Wyd. Univ. Ekonomicznego, Wrocław, 2008