Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treśi przedmiotów: Chemia nieorganiczna i organiczna, Podstawy anatomii i fizjologii człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp doogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej | 2 |
T-L-2 | Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności | 8 |
T-L-3 | Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych | 12 |
T-L-4 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych | 6 |
T-L-5 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prezentacji prac kontrolnych, zaliczenia | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój, cele i zadania toksykologii żywności w aspekcie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym i jakością zywności w Polsce i na świecie. Podstawowe regulacje prawne. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia w toksykologii, rodzaje trucizn i ich toksyczność. Mechanizmy wchłaniania, transportu i wydalania w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia. | 4 |
T-W-3 | Czynniki poza- i wewnątrzustrojowe decydujące o przebiegu i efekcie zatrucia. | 4 |
T-W-4 | Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości substancji szkodliwych w żywności. | 4 |
T-W-5 | Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności | 2 |
T-W-6 | Metale ciężkie, inne pierwiastki śladowe oraz skażenia radioaktywne w żywności. | 4 |
T-W-7 | Pestycydy, PCB, dioksyny i inne trwałe związki organiczne (TZO) w żywności | 4 |
T-W-8 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności | 2 |
T-W-9 | Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności | 2 |
T-W-10 | Wpływ zabiegów uprawowych i hodowlanych oraz procesów przetwórczych na stopień skażenia żywności. | 1 |
T-W-11 | Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | przygotowanie pracy kontrolnej i prezentacji | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczeń | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_W01 Student ma wiedzę w zakresie toksykologii żywności, jest w stanie: definiować związane z przedmiotem pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne i trucizny pochodzenia antropogenicznego i naturalnego obecne w surowcach spożywczych, dodatkach i gotowych produktach, zdefiniować problem, dobrać odpowiedmie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu | ZBJZ_1A_W04, ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_U01 Student umie wuszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przesdstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym, potrafi ocenić zagrożenie bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji zdrowia konsumentów, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U07, ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_W01 Student ma wiedzę w zakresie toksykologii żywności, jest w stanie: definiować związane z przedmiotem pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne i trucizny pochodzenia antropogenicznego i naturalnego obecne w surowcach spożywczych, dodatkach i gotowych produktach, zdefiniować problem, dobrać odpowiedmie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii żywności |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu toksykologii żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_U01 Student umie wuszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przesdstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym, potrafi ocenić zagrożenie bezpieczeństwa żywności, a w konsekwencji zdrowia konsumentów, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje literaturowe oraz umie przedstawić i omówić wyniki swoich badań w świetle dotychczas publikowanych rezultatów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D29_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy stosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę | 2,0 | Student nie spełnia warunków |
3,0 | Spełnia wymagania w zakresie kompetencji, jest krytyczny i kreatywny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987, I
Literatura dodatkowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
- Protasowicki M., Kurpios M., Chodyniecki A., Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. AR, Szczecin, 1984, I
- Czasopisma:, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny