Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja
Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie. | 2 |
T-A-2 | Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą). | 2 |
T-A-4 | Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji | 2 |
T-A-5 | Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu | 2 |
T-W-2 | Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu | 2 |
T-W-3 | Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny | 2 |
T-W-4 | Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe. | 2 |
T-W-5 | Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów. | 1 |
T-W-6 | Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja | 2 |
T-W-7 | Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 24 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 23 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/ Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_02_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_W01 | — | C-1 | T-A-5, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
CiKPD_10-_02_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | CiKPD_10-_W05 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-A-4, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-A-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_02_U01 słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską | CiKPD_10-_U04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-W-7, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
CiKPD_10-_02_U02 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | CiKPD_10-_U02, CiKPD_10-_U06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-A-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
CiKPD_10-_02_U03 słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | CiKPD_10-_U03, CiKPD_10-_U07 | — | C-1 | T-A-2, T-W-6, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-W-7, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
CiKPD_10-_02_U04 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | CiKPD_10-_U05 | — | C-1 | T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
CiKPD_10-_02_K01 słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | CiKPD_10-_K03 | — | C-1 | T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_02_W01 słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_02_W02 słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_02_U01 słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_02_U02 słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_02_U03 słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CiKPD_10-_02_U04 słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CiKPD_10-_02_K01 słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pod redakcją prof. Bogusława Zakzrewskiego, Chłodnictwo i Klimatyzacja Tom I, Astroprint, Odessa, 2015
- Deh. U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności., Warszawa, 2005
- Maczek K.; Schnotale J.;Skrzyniowska D.;Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Wasiluk W.:, Wentylacja i klimatyzacja na statku, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B.:, Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991