Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.2
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.2
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).2
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji2
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
10
wykłady
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu2
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu2
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny2
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.2
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.1
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja2
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe2
T-W-8Zaliczenie1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń25
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia24
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_02_W01
słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_W01C-1T-A-5, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3
CiKPD_10-_02_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CiKPD_10-_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-A-4, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-A-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_02_U01
słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CiKPD_10-_U04C-1T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-W-7, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-6, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3
CiKPD_10-_02_U02
słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CiKPD_10-_U02, CiKPD_10-_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1
CiKPD_10-_02_U03
słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CiKPD_10-_U03, CiKPD_10-_U07C-1T-A-2, T-W-6, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-5, T-W-7, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3
CiKPD_10-_02_U04
słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
CiKPD_10-_U05C-1T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-A-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_02_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
CiKPD_10-_K03C-1T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_02_W01
słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_02_W02
słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_02_U01
słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_02_U02
słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_02_U03
słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CiKPD_10-_02_U04
słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_02_K01
słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pod redakcją prof. Bogusława Zakzrewskiego, Chłodnictwo i Klimatyzacja Tom I, Astroprint, Odessa, 2015
  2. Deh. U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności., Warszawa, 2005
  3. Maczek K.; Schnotale J.;Skrzyniowska D.;Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  4. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  5. Wasiluk W.:, Wentylacja i klimatyzacja na statku, Gdańsk, 1977
  6. Zakrzewski B.:, Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.2
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.2
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).2
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji2
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu2
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu2
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny2
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.2
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.1
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja2
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe2
T-W-8Zaliczenie1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń25
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia24
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_W01słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE dotyczące projektowania i budowy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
M-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_W02słuchacz ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W05ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI) oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_U01słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U04ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_U02słuchacz potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U02potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CiKPD_10-_U06potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_U03słuchacz potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U03potrafi prowadzić obliczenia oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CiKPD_10-_U07potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
M-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_U04słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_02_K01słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_K03ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji
Treści programoweT-A-3Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia. Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą).
T-W-5Klimatyzacja przykłady rozwiązań: kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, różnica wentylacji i klimatyzacji, podstawowe regulowane parametry powietrza w pomieszczeniu
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Moliera: ogrzewanie, chłodzenie. Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie.
T-W-4Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji. Prędkosć powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowe, letnie i zimowe, całodobowe i okresowe.
T-A-5Koszty eksploatacji urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-A-4Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe. Rekuperacja w klimatyzacji
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawliżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza. Sieci przewodów wentylacyjnych-optymalizacja
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu
T-A-2Ilośc ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenia.
T-W-3Wykres wilgotnego h-x, podstawowe procesy na wykresie Molliera. Ilośc i jakość powietrza w klimatyzacji, komfort cieplny
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania SBS. Czystosć i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie utrafioletowe
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
M-1Metoda podająca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliecznie pisemne. Ocena zadań oblieczniowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpoweidzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0