Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i klimatyzacja

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źrodła zimna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i klimatyzacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne źrodła zimna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,01,00zaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia zdolności do pracy, podstawowych parametrów technicznych i efektywności niekonwencjonalnych urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumienie związaną z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego2
T-L-2Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów2
T-L-3Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze2
T-L-4Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów1
T-L-5Zaliczenie1
8
wykłady
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna1
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.1
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.2
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice2
T-W-5Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.1
T-W-6Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.1
T-W-7Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne1
T-W-8Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu1
T-W-9Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna1
T-W-10Zaliczenie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach8
A-L-2Czytanie wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury24
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia24
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci indywidualnych protokołów z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej listy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_03_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
CiKPD_10-_W06C-2, C-1, C-3T-W-8, T-L-3, T-W-2, T-L-4, T-W-1, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-L-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_03_U01
słuchacz potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia."
CiKPD_10-_U01C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-L-4, T-W-8, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CiKPD_10-_03_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
CiKPD_10-_K03C-1, C-3, C-2T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_03_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
2,0
3,0słuchacz potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_03_U01
słuchacz potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia."
2,0
3,0słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CiKPD_10-_03_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S.: Owsicki A.:, Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, Zapol, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Filin S.; Owsicki A.; Zakrzewski B.:, Badania eksperymentalne stacjonarnych chłodziarek termoelektrycznych, Astroprint, Odessa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego2
T-L-2Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów2
T-L-3Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze2
T-L-4Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów1
T-L-5Zaliczenie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna1
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.1
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.2
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice2
T-W-5Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.1
T-W-6Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.1
T-W-7Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne1
T-W-8Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu1
T-W-9Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna1
T-W-10Zaliczenie1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach8
A-L-2Czytanie wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury24
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_03_W01Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad działania, budowy i efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących alternatywne metody wytwarzania zimna
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności określenia zdolności do pracy, podstawowych parametrów technicznych i efektywności niekonwencjonalnych urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumienie związaną z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-8Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-L-3Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-L-4Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-L-1Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego
T-W-7Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne
T-W-6Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-9Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-10Zaliczenie
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-L-2Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów
T-W-5Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej listy.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci indywidualnych protokołów z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_03_U01słuchacz potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia."
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_U01posiada umiejętność wyszukiwania,zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumienie związaną z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia zdolności do pracy, podstawowych parametrów technicznych i efektywności niekonwencjonalnych urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-6Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-9Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-10Zaliczenie
T-L-4Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów
T-W-8Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-5Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-L-2Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów
T-L-3Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze
T-W-7Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne
T-L-1Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice
T-L-5Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci indywidualnych protokołów z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCiKPD_10-_03_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCiKPD_10-_K03ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumienie związaną z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-2Ukształtowanie umiejętności określenia zdolności do pracy, podstawowych parametrów technicznych i efektywności niekonwencjonalnych urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-7Zjawisko Tanka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska. Chłodziarki termoakustyczne
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-9Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-8Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-6Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-5Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-L-1Okreslenie napięciowo-temperaturowej charakterystki modułu termoelektrycznego
T-L-4Badania pracy termoelektrycznego schładzacza napojów
T-L-3Badania pracy chłodziarki termoelektrycznej przy różnych sposobach regi=ulacji temperatury w komorze
T-L-2Badania porównawcze wydajności modułów różnych typów i producentów
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci indywidualnych protokołów z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0