Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe procesy na wykresie Molliera: ogrzewanie, chłodzenie | 1 |
T-A-2 | Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie | 1 |
T-A-3 | Ilość ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenie | 2 |
T-A-4 | Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia | 1 |
T-A-5 | Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą) | 2 |
T-A-6 | Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe | 2 |
T-A-7 | Obliczenia mocy wentylatora na podstawie: wydatku i oporów. | 2 |
T-A-8 | Koszty eksploatacji urządzen wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | 2 |
T-A-9 | zaliczenie | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego. Badanie nagrzewnicy powietrza. Badanie chłodnicy powietrza. Pomiar sprawności odzysku ciepła w wymienniku obrotowym. Badanie klimatyzatora. Badanie nawiewników powietrza. Zaliczenie zajęć | 14 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu. | 4 |
T-W-2 | Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu. | 2 |
T-W-3 | Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera | 2 |
T-W-4 | Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji | 2 |
T-W-5 | Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji | 4 |
T-W-6 | Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ... | 2 |
T-W-7 | Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów. | 4 |
T-W-8 | Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza | 2 |
T-W-9 | Sieci przewodów wentylacyjnych. | 2 |
T-W-10 | Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS. | 2 |
T-W-11 | Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca/ Wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamiin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena zadań obliczeniowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C09_W01 Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C09_W02 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | CK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C09_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2 | M-3 | S-3, S-4 |
CK_1A_C09_U02 Potrafi prowadzić podstawowe obliczenia typowe dla zakresu podstaw klimatyzacji. | CK_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C09_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | CK_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C09_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | CK_1A_K03, CK_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C09_W01 Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
CK_1A_C09_W02 Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C09_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C09_U02 Potrafi prowadzić podstawowe obliczenia typowe dla zakresu podstaw klimatyzacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C09_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
CK_1A_C09_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
- Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji., Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991