Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bohdan Bojanowski <Bohdan.Bojanowski@zut.edu.pl>, Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Katarzyna Matyjasek <Katarzyna.Matyjasek@zut.edu.pl>, Teresa Piechowska <kamich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) oraz z kursu Fizyka 1
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem
W-4Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne2
T-L-2Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-3Wykonanie 10 ćwiczeń laboratoryjnych20
T-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych6
30
wykłady
T-W-1Podstawy i zastosowania analizy wymiarowej3
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych4
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności4
T-W-4Fizyka alternatywnych źródeł energii3
T-W-5Egzamin1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium + przygotowanie sprawozdań20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B04_W01
Student zna podstawy analizy wymiarowej, zna prawa mechaniki relatywistycznej, zna podstawy energetyki jadrowej i energetyk alternatywnych
IB_1A_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1
IB_1A_B04_W02
Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
IB_1A_W02C-2, C-3T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B04_U01
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
IB_1A_U09C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-2M-3S-2
IB_1A_B04_U02
Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę z fizyki do wykonania oszacowań parametrów fizycznych w prostych sytuacjach inżynierskich.
IB_1A_U10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B04_K01
Student potrafi pracować w zespole
IB_1A_K04C-4T-L-4, T-L-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B04_W01
Student zna podstawy analizy wymiarowej, zna prawa mechaniki relatywistycznej, zna podstawy energetyki jadrowej i energetyk alternatywnych
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
IB_1A_B04_W02
Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
2,0Student nie zaliczył wszystkich 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,00-3, 25.
3,5Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,26-3, 75.
4,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,76-4, 25.
4,5Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,26-4, 75.
5,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,76-5,00.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B04_U01
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
2,0Nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
IB_1A_B04_U02
Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę z fizyki do wykonania oszacowań parametrów fizycznych w prostych sytuacjach inżynierskich.
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B04_K01
Student potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracowac w laboratoryjnym zespole dwuosobowym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad opracowaniem laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  3. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  4. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne2
T-L-2Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-3Wykonanie 10 ćwiczeń laboratoryjnych20
T-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy i zastosowania analizy wymiarowej3
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych4
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności4
T-W-4Fizyka alternatywnych źródeł energii3
T-W-5Egzamin1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium + przygotowanie sprawozdań20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B04_W01Student zna podstawy analizy wymiarowej, zna prawa mechaniki relatywistycznej, zna podstawy energetyki jadrowej i energetyk alternatywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Podstawy i zastosowania analizy wymiarowej
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności
T-W-4Fizyka alternatywnych źródeł energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B04_W02Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-W-2Analiza niepewności pomiarowych
T-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Wykonanie 10 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zaliczył wszystkich 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,00-3, 25.
3,5Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,26-3, 75.
4,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 3,76-4, 25.
4,5Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,26-4, 75.
5,0Student zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 10 ćwiczen mieści się w przedziale 4,76-5,00.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B04_U01Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-3Wykonanie 10 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B04_U02Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę z fizyki do wykonania oszacowań parametrów fizycznych w prostych sytuacjach inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Podstawy i zastosowania analizy wymiarowej
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności
T-W-2Analiza niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B04_K01Student potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-L-4Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Wykonanie 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracowac w laboratoryjnym zespole dwuosobowym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad opracowaniem laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym