Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i fizyka w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych |
C-2 | Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić. |
C-3 | Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa. |
C-4 | Umiejętność pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole z odpowiednim podziałem zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów | 4 |
T-L-2 | Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych | 2 |
T-L-3 | Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy | 2 |
T-L-4 | Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania | 2 |
T-L-5 | Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych | 2 |
T-L-6 | Termiczny rozkład polimerów | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych | 2 |
T-W-2 | Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali | 2 |
T-W-3 | Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności | 2 |
T-W-4 | Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane. Wybuchy | 2 |
T-W-5 | Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory | 3 |
T-W-6 | Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii | 2 |
T-W-7 | Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy | 3 |
T-W-8 | Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy | 3 |
T-W-9 | Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania | 2 |
T-W-10 | Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne | 2 |
T-W-11 | Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska | 2 |
T-W-12 | Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne) | 2 |
T-W-13 | Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia | 4 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania) |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B06_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | IB_1A_W03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B06_U01 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej | IB_1A_U16 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
IB_1A_B06_U02 Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce | IB_1A_U18, IB_1A_U19 | — | — | C-3, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-4, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_B06_K01 Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie | IB_1A_K04 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B06_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym |
3,0 | Student ma wiedzę z chemii na minimalnym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | |
3,5 | Student ma wiedzę z chemii na podstawowym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | |
4,0 | Student ma wiedzę z chemii na średnim poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | |
4,5 | Student ma wiedzę z chemii na dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym | |
5,0 | Student ma wiedzę z chemii na bardzo dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B06_U01 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności | |
4,5 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności | |
5,0 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności | |
IB_1A_B06_U02 Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce | 2,0 | Student nie potrafi znaleźć informacji, ich zinterpretować oraz określić zagrożeń |
3,0 | Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje i nie potrafi określić zagrożeń jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów | |
3,5 | Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów | |
4,0 | Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o średnim stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów | |
4,5 | Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów | |
5,0 | Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz przewidzieć zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_B06_K01 Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie | 2,0 | Student nie potrafi pracowac w zespole |
3,0 | Większość prac związanych z wykonaniem ćwiczenia oraz opracowaniem wyników wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Zadawalający podział prac nad wykonaniem ćwiczenia i przygotowaniem sprawozdania | |
4,0 | Studenci dobrze współpracują przy wykonywaniu ćwiczenia i nad opracowaniem sprawozdania | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole | |
5,0 | Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym |
Literatura podstawowa
- M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia, podstawy i zastosowania, Wyd. WNT, Warszawa, 1999
- P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, Wyd. PWN, Warszawa 2003, 2003
- G. Patrick, Krótkie wykłady. Chemia organiczna, Wyd. PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- L. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2004
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2002