Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy dynamiki pożaru i wybuchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy dynamiki pożaru i wybuchu | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw chemicznych i fizycznych procesów spalania, rodzaju czynników i ich wpływu na kinetykę i efekt końcowy reakcji spalania. |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy na temat procesów spalania, rodzaju spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależności od rodzaju procesu; poznanie charakterystyk i czynników regulujących proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania laminarnego, kinetycznego, dyfuzyjnego; podczas spalania wypływu i rozlewu paliwa. |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy na temat rozprzestrzeniania sie płomieni po powierzchni paliwa oraz czynników regulujących ten proces |
C-4 | Przekazanie studentom wiedzy z podstaw teoretycznych wybuchu i detonacji, parametrów wybuchów oraz zagadnień dotyczących zapobiegania i tłumienia wybuchów |
C-5 | Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz zrozumienia przez studentów mechanizmów i sposobów oddzialywania róznorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania |
C-6 | Nabycie przez studentów umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejętności posługiwania sie tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub parametrów wybuchu w rzeczywistym środowisku przemyslowym |
C-7 | Uzyskanie przez studentów kompetencji polegającej na potrzebie samodokształcania sią i poszukiwania wiedzy dla zrozumienia zjawisk podstawowych, mających istotny wpływ na przebiegi procesów spalania i wybuchu o dużym zagrożeniu dla człowieka i społeczeństwa; także zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków braku takiej wiedzy w społeczeństwie i znaczenia tego faktu na występowanie niektórych rodzajów zagrożeń i w związku z tym uświadomienie studentom potrzeby informowania o tym społeczeństwa w sposób powszechnie zrozumiały. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie literatury, programu zajęć i zasad zaliczenia | 1 |
T-A-2 | Kinetyka reakcji chemicznych spalania - zagadnienia dla typowych reakcji występujących w płomieniu | 2 |
T-A-3 | Produkty spalania w zależności od reagentów i składu paliwa - obliczenia i bilanse masy w procesach spalania | 3 |
T-A-4 | Obliczenie parametrów spalania: temperatura maksymalna, skład spalin, wymiary płomieni | 4 |
T-A-5 | Określenie stężeń wybuchowych mieszanin cieczy i gazów. | 2 |
T-A-6 | Określenie przyrostu ciśnienia w pomieszczeniu w czasie wybuchu. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium pisemne i zaliczenie zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Typy reakcji w fazie gazowej, reakcje łańcuchowe, kataliza i inhibicja, reakcje z udziałem ciała stałego. | 2 |
T-W-3 | Reakcje chemiczne utleniania. Szybkość reakcji elementarnych, równanie Arrheniusa. Zjawisko spalania. Ogólna charakterystyka spalania. Mechanizmy i kinetyka spalania. | 2 |
T-W-4 | Spalanie laminarne i prędkość spalania laminarnego – wyniki doświadczalne. | 2 |
T-W-5 | Płomień kinetyczny. Płomień dyfuzyjny. Stabilność płomienia. | 2 |
T-W-6 | Aerodynamika spalania, cechy przepływów turbulentnych. | 3 |
T-W-7 | Spalanie paliw ciekłych. Ważniejsze czynniki kontrolujące szybkość spalania paliw ciekłych. | 4 |
T-W-8 | Spalanie strumieni (strug) paliw gazowych i ciekłych (jet fire). | 3 |
T-W-9 | Spalanie rozlewisk (plam) paliw ciekłych (pool fire). | 4 |
T-W-10 | Spalanie paliw i ciał stałych. | 2 |
T-W-11 | Spalanie polimerów syntetycznych (tworzyw sztucznych). | 1 |
T-W-12 | Rozprzestrzenianie się i prędkość płomienia po powierzchni cieczy i ciał stałych. Wpływ właściwości podłoża i materiału na prędkość rozprzestrzeniania płomienia. | 4 |
T-W-13 | Samozapalenie materiałów. Samozapalenie materiałów stałych. | 2 |
T-W-14 | Wybuchy termiczne i łańcuchowe. | 2 |
T-W-15 | Granice wybuchu, zapłon izotermiczny. Wpływy gazów obojętnych na granice zapalności. | 3 |
T-W-16 | Gaszenie płomienia w szczelinach. | 2 |
T-W-17 | Przebieg i zmiana parametrów wybuchu w czasie. Gazodynamika wybuchu. Detonacja. Przejście wybuchu deflagracyjnego w detonację; parametry detonacji. | 4 |
T-W-18 | Zapobieganie wybuchom. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Obliczenia przykładów zadań dla utrwalenia wiedzy i umiejętności rozwiązywania zadań z przedmiotu | 6 |
A-A-3 | Studiowanie literatury, powtórzenie i utrwalenie materiału, przygotowanie do kolokwium | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe | 45 |
A-W-2 | Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie się z normami, przepisami, katalogami, opisami procesów spalania i rozwiązań konstrukcyjnych palników; | 5 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia w godzinach konultacji | 2 |
A-W-5 | Zapoznanie się z modelami komputerowymi do symulacji i obliczeń spalania | 5 |
A-W-6 | Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie | 8 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o procesach spalania i wybuchu oraz czynnikach i mechanizmach regulujących przebiegi tych zajwisk |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu z zakresu podstaw spalania lub wybuchu wymagającego wyszukania informacji pomocniczych do obliczeń (w tym wzorów, danych fizycznych, dostepnych programów obliczeniowych), wykonaniapodstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie analitycznej lub graficznej (rysunek, schemat, wykres) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Egzamin składajacy się z części pisemnej, zwykle w formie zadań i części opisowej, oraz części ustnej sprawdzającej efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć audytoryjnych, na podstawie oceny sprawdzianów lub zadań samodzielnie rozwiązanych poza zajęciami, oraz na podstawie wyniku kolkwium pisemnego polegającego na rozwiązaniu zadań metodami poznanymi w czasie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju procesu spalania, o parametrach spalania i czynnikach chemicznych, fizycznych i innych jakie mają wpływy na parametry i przebieg spalania. Student zna czynniki wpływające na przebieg tego procesu, obejmujące m.in. materiały palne i ich właściwości, oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów spalania. | IB_1A_W16, IB_1A_W34 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
IB_1A_D1-01_W02 Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje spalania oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na spalanie w typowych sytuacjach lub zastosowaniach spalania, albo w typowych wypadkach pożarów. Student zna pojęcia związane z rodzajami spalania i potrafi wymienić podstawowe metody określania parametrów procesu spalania i płomienia, prędkości spalania i prędkości rozprzestrzeniania się spalania, mocy, temperatury płomienia, emisji promieniowania cieplnego itp. | IB_1A_W16, IB_1A_W34, IB_1A_W35 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1 |
IB_1A_D1-01_W03 Student zna i potrafi opisać rodzaje wybuchów, mechanizm powstawania wybuchu oraz mechanizm przekształcenia wybuchu w detonację; zna podstawowe metody analityczne służce do wyznaczania parametrów zagrożenia wybuchowego i parametrów wybuchu. Zna podstawoe metody zapobiegania i zmniejszania parametrów wybuchów i umie wyjaśnić mechanizm działania tych metod. | IB_1A_W16, IB_1A_W34 | — | — | C-5, C-6 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-15, T-W-16, T-W-14, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje o podstawowych właściwościach fizycznych, chemicznych i palności materiałów, zinterpretować ja i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia i zabezpieczenia przeciwpożarowego, oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu. Potrafi znaleźć i zastoso3wać właściwe modele do opisu teoretycznego procesu spalania i zastosować je do prostych przypadków. | IB_1A_U01 | — | — | C-5, C-1, C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-01_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć uzyskuje umiejetności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz rozumie i potrafi wyjaśnić mechanizm i sposób oddzialywania różnorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania | IB_1A_U05, IB_1A_U10, IB_1A_U16 | — | — | C-5, C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D1-01_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, uzyskał umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejetności posługiwania się tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub wybuchu w warunkach rzeczywistego środowiska przemysłowego i na tej podstawie potrafi ocenić przebieg rzeczywistego procesu oraz wyciąga wnioski związane z inżynierią bezpieczeństwa | IB_1A_U12, IB_1A_U13 | — | — | C-6 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-01_K01 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | IB_1A_K04 | — | — | C-7 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-2 | S-2 |
IB_1A_D1-01_K02 Student znając podstawowe czynniki fizyczne, chemiczne i techniczne wpływające na wlaściwości palne i wybuchowe substancji wystepujących w środowisku przemysłwoym ma świadomość obecności tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia | IB_1A_K07, IB_1A_K08 | — | — | C-7 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z podstaw teoretycznych powstawania i rozwoju procesu spalania, o parametrach spalania i czynnikach chemicznych, fizycznych i innych jakie mają wpływy na parametry i przebieg spalania. Student zna czynniki wpływające na przebieg tego procesu, obejmujące m.in. materiały palne i ich właściwości, oraz posiada wiedzę o możliwości ograniczania parametrów spalania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D1-01_W02 Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje spalania oraz potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na spalanie w typowych sytuacjach lub zastosowaniach spalania, albo w typowych wypadkach pożarów. Student zna pojęcia związane z rodzajami spalania i potrafi wymienić podstawowe metody określania parametrów procesu spalania i płomienia, prędkości spalania i prędkości rozprzestrzeniania się spalania, mocy, temperatury płomienia, emisji promieniowania cieplnego itp. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji, nie potrafi dobrać z literatury pomocniczych narzędzi ani danych, np. procesów spalania, rodzajów spalania i charakterystyk spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; nie zna charakterystyk i czynników regulujacych proces spalania a także parametrów płomieni w procesach spalania |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – ale nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić tych zagadnień. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu zadawalającym. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Potrafi podać i wyjaśnić definicje; potrafi dobrać z literatury pomocnicze narzędzia i dane, np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów np. rodzaje procesów spalania, rodzaje spalania i charakterystyki spalania płomieniowego w zależnosci od rodzaju procesu; zna charakterystykę i czynniki regulujące proces spalania a także parametry płomieni w procesach spalania – i potrafi wyjaśnić lub uzasadnić te zagadnienia w stopniu wyczerpującym. | |
IB_1A_D1-01_W03 Student zna i potrafi opisać rodzaje wybuchów, mechanizm powstawania wybuchu oraz mechanizm przekształcenia wybuchu w detonację; zna podstawowe metody analityczne służce do wyznaczania parametrów zagrożenia wybuchowego i parametrów wybuchu. Zna podstawoe metody zapobiegania i zmniejszania parametrów wybuchów i umie wyjaśnić mechanizm działania tych metod. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskać właściwe i niezbędne informacje o podstawowych właściwościach fizycznych, chemicznych i palności materiałów, zinterpretować ja i zastosować do rozwiązania zadanego problemu zagrożenia i zabezpieczenia przeciwpożarowego, oraz na podstawie uzyskanych informacji lub wyników badania potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować uzyskane dane i wyniki badań, obliczeń lub projektu. Potrafi znaleźć i zastoso3wać właściwe modele do opisu teoretycznego procesu spalania i zastosować je do prostych przypadków. | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla opisu procesu spalania lub wybuchu. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o właściwościach fizycznych, chemicznych i mechanicznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny procesu spalania; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym. | |
IB_1A_D1-01_U02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć uzyskuje umiejetności właściwego doboru modelu teoretycznego do opisu rzeczywistego procesu spalania oraz rozumie i potrafi wyjaśnić mechanizm i sposób oddzialywania różnorodnych czynników i wzajemnych zależności między tymi czynnikami a procesem spalania i parametrami spalania | 2,0 | Student nie potrafi dobrać właściwego modelu ani narzędzia anlitycznego do opisania procesu spalania ani nie umie wyjaśnić mechanizmów tego procesu |
3,0 | Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu minimalnym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
3,5 | Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu podstawowym. Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy | |
4,0 | Student potrafi dobrać właściwy model lub narzędzie anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu dobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
4,5 | Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu ponaddobrym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły. | |
5,0 | Student potrafi dobrać różne modele lub narzędzia anlityczne do opisania procesu spalania i umie wyjaśnić mechanizmy tego procesu w stopniu wyczerpującym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny. | |
IB_1A_D1-01_U03 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, uzyskał umiejętności właściwego doboru równań i metody obliczeń oraz umiejetności posługiwania się tymi metodami do analitycznego wyznaczenia parametrów spalania, parametrów płomienia lub wybuchu w warunkach rzeczywistego środowiska przemysłowego i na tej podstawie potrafi ocenić przebieg rzeczywistego procesu oraz wyciąga wnioski związane z inżynierią bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi określić ani opisać procesów spalania charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. |
3,0 | Student potrafi w stopniu minimalnym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym | |
4,5 | Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów | |
5,0 | Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie określić i opisać procesy spalania charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, wraz z oceną krytyczną tych procesów, podając liczne przykłady zastosować procesów i zagrożeń jakie wystepują przy ich stosowaniu w praktyce |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-01_K01 Student podczas zajęć nabywa kompetencje i stosuje zasadę odpowiedzialności za wyniki pracy własnej i zespołu w którym działa; | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych wyników obliczeń lub badań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania obliczeniowego lub badawczego, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. | |
IB_1A_D1-01_K02 Student znając podstawowe czynniki fizyczne, chemiczne i techniczne wpływające na wlaściwości palne i wybuchowe substancji wystepujących w środowisku przemysłwoym ma świadomość obecności tego typu zagrożeń w działalności ludzkiej i w obiektach oraz procesach przemysłowych. Potrafi ocenić takie zagrożenia i formułować wnioski z takich ocen; rozumie swoją społeczną rolę informowania i ostrzegania o tego typu zagrożeniach i odpowiedzialnie to czyni w sytuacjach zagrożenia | 2,0 | Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. |
3,0 | Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
4,0 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
4,5 | Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. | |
5,0 | Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń pożarowych w rozpatrywanych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyko pożarowe i jego oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń pożarowych. |
Literatura podstawowa
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
- Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
- Kordylewski Włodzimierz [Red.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocławskiej, Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
- Wójcicki Stanisław, Spalanie, WNT, Warszawa, 1969
- Rychter Tadeusz, Teodorczyk Andrzej, Obliczenia wybuchów gazowych w przestrzeniach zamkniętych i wentylowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002, ISBN 83-01-13716-9
- Babrausakas, Vytenis, Ignition handbook: principles and applications to fire safety engineering, fire investigation, risk management and forensic science, Fire Science Publishers; SFPE, Bethesda, Md, 2003, ISBN 0972811133
- Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
- Babrauskas, Vytenis, Ignition handbook database, Fire Science Publication, London, 2003, ISBN 0972811141
- Janowska, Grażyna; Przygocki, Władysław; Włochowicz, Andrzej, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3299-2
- Kowalewicz, Andrzej, Podstawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2000, ISBN 83-204-2946-8
- Sharma, S.P.; Mohan, Chander, Fuels and Combustion, TATA McGraw-Hill, New Delhi, 1984
Literatura dodatkowa
- Babrauskas, V. and Williamson, R.B., Post-flashover Compartment Fires: Basis of a Theoretical Model, Fire and Materials, 1978, Vol.2, No. 2
- Mehaffey, J.R., [ed.], Mathematical Modeling of Fires. ASTM STP 983, ASTM, Philadelphia, 1987
- Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs, NORDTEST Project 34-75. Lund : NORDTEST, 1977. NORDTEST DOC GEN 011, Lund, 1977
- Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
- Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
- Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
- ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
- Oehley, E, Derivation of Empirical Equations for the Lower Explosive Limit and the Ignition Temperature, Chem. Ing. Tech., 1953, Vol. 25 No. 7, s. 399-403
- Rowley, Jef, Flammability Limits, Flash Points, and their Consanguinit: Critical Analysis, Experimental Exploration, and Prediction. Dissertation, Dep. of Chemical Eng., Brigham Young University, Brigham, 2010