Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w oceanotechnice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki komputerowe w oceanotechnice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: algebra, analiza. |
W-2 | Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki. | 3 |
T-L-2 | Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności. | 4 |
T-L-3 | Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad. | 4 |
T-L-4 | Tworzenie wykresów w programie Mathcad. | 2 |
T-L-5 | Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad. | 3 |
T-L-6 | Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad. | 2 |
T-L-7 | Obliczenia na symbolach. | 3 |
T-L-8 | Programowanie. | 3 |
T-L-9 | Rozwiązywanie równań różniczkowych. | 4 |
T-L-10 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad. | 2 |
T-W-2 | Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności. | 3 |
T-W-3 | Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. | 2 |
T-W-4 | Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej. | 4 |
T-W-5 | Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. | 3 |
T-W-6 | Programowanie w Mathcadzie. | 2 |
T-W-7 | Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach. | 2 |
T-W-9 | Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. | 4 |
T-W-10 | Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad. | 2 |
T-W-11 | Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielna nauka. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z użyciem komputera (ćwiczenia) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z programu mathcad (ćwiczenia). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C04_W01 Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad. | O_2A_W01, O_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C04_U01 Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad. | — | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3 | M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C04_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko. | — | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C04_W01 Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C04_U01 Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności przewidziane w programie przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C04_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malinowski L., Techniki komputerowe w oceanotechnice, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2012